45 jaar geleden: George Harrison helpt de Beatles Fan Club te ontbinden

WebmasterNieuws

Toen de Beatles uit elkaar gingen in 1970 zou men verwacht kunnen hebben dat de officiële fanclub van de band ook zou ophouden te bestaan. Maar  toen de leden John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr doorgingen en een solocarrière opbouwden, bleef de club bestaan en ook de ruzies. Er waren George groepen en John groepen en zo verder in de zogenaamde Apple Tree, en de belangrijkste, de fanclub met standplaats Liverpool, richtte zich op zaken betreffende Apple records.

Freda Kelly – die als teenager uit haar dak ging over de groep in de Cavern Club – was door manager Brian Epstein in dienst genomen als secretaresse van de club en dat bleef zij nadat de groep uit elkaar was gegaan. Andere mensen beheerden de individuele groepen. Waarschijnlijk heeft een daarvan het einde van alle Beatles clubs veroorzaakt.

Pat Kinzer (later Kinzer Mancuso) leidde   de George fanclub die in het begin zeer gewaardeerd werd door zowel Harrison als zijn vader Harold. Daarom had Kinzer in 1970 een herdenkingsfonds mede opgericht ter ere van Georges overleden moeder Louise die kort daarvoor aan kanker was overleden. Kinzer had de fanclubleden aangemoedigd te schenken aan het ziekenhuis dat mevrouw Harrison had behandeld.

Maar ze kwam in conflict met ‘’de rustige Beatle’’ eind 1971 toen ze gedeelten publiceerde uit een interview met Georges vrouw Pattie waarin zij beweerde dat het echtpaar plannen had om een kind te adopteren. Naar men zegt was Harrison erover ontsteld dat zijn vrouw zo openhartig sprak over hun persoonlijk leven. Hij was verbijsterd toen hij de bijzonderheden las in het laatst verschenen fanclubblad. Hij richtte zich tot Allen Klein om hem te zeggen dat hij woedend was over de ‘’rommel’’ die hij had gelezen.

‘’Op 19 januari 1972 ontving ik een brief met het Apple briefhoofd. Het was afkomstig van Laura Cayne, leider van de Apple Tree, en was gericht aan alle secretariaten en voorzitters van de groepen. In deze brief  zei Laura dat dat de Beatles wensten dat hun fanclubs in Engeland en de Verenigde Staten zouden worden opgeheven,’’ schrijft Kinzer Mancuso in haar boek, Do You Want to Know a Secret?  Ik was heel benieuwd wiens nieuwsbrief de ‘trigger’ was. Ongeveer een week later kwam ik erachter dat het de Harrison Herald –George Gernal was. Ik ontving een gestencilde brief  op 24 januari van Joanne Maggio, hoofd van alle groepen van Apple Tree. In brief zei ze dat Laura Cayne haar een paar weken daarvoor gezegd had dat ze in Allen Kleins kantoor moest komen. Allen Klein wilde weten wie Pat Kinzer was.’’

Kinzer was zo radeloos over het einde van de club dat zij brieven stuurde naar Harrison, zijn familieleden en naar ander mensen die te maken hadden met de Beatles fanclubs. Een van de weinige reacties was afkomstig van Kelly,  die haar zei dat zij niet als enige schuldige was.

‘’Ik weet dat jouw nieuwsbrief een hoop problemen veroorzaakt heeft,’’ schreef Kelly,  ’’maar denk ASJEBLIEFT niet dat jij degene was die het einde van deze fanclub heeft veroorzaakt.’’

Verder zei ze dat er een vergadering was geweest in het hoofdkwartier van Apple in januari, die bijgewoond was door Harrison, Starr en anderen die te maken hadden met de Beatles en Apple. Ze praatten over de toekomst van de fanclub en wogen de voor- en nadelen ervan voor een die niet langer bestond. En Kelly, die volwassen geworden was, getrouwd was en een kind had gekregen tijdens haar Beatlejaren,  had het over enkele persoonlijke omstandigheden.

‘’Ik vertelde ze dat ik zwanger was en zij zeiden, ’Wel, denk je dat je weer gaat werken?’ En ik zei, ‘Ik ga niet meer werken, ik heb straks twee kinderen,’’’ herinnert Kelly zich in de documentaire Good Ol’ Freda . En toen nam George eindelijk het woord; hij zei, ‘Freda, je was erbij in het begin, je bent erbij  aan het einde. Zo is het welletjes, laten we de fanclub beëindigen.’ ‘’

In de maande na die vergadering zonden de groepen de laatste brieven. Na bijna tien jaar aan het hoofd gestaan te hebben van de officiële club stuurde Kelly een laatste bericht in maart, waarin ze de fans meedeelde dat de organisatie zou ophouden te bestaan aan het eind van de maand. Ze vroeg ook geen brieven meer te sturen naar de fanclub gezien de hoeveelheid post die nog moest worden beantwoord.

Volgens een in The Guardian in 2014 verschenen portret van Kelly heeft de voormalige fanclubsecretaris nog drie jaar na de opheffing van de club brieven beantwoord. ‘’Je kunt niet van de ene dag op de andere een fanclub opheffen,’’ zei ze.

(Bron: ultimateclassicrock.com)

(Vert: Theo de Wit)