“Beatles in India” tentoonstelling

De in 2015 bekroonde permanente tentoonstelling “The Beatles Story” in Liverpool viert dit jaar dat het 50 jaar geleden is dat The Beatles afreisden naar Rishikesh, India, door daaraan een speciale tentoonstelling te wijden.

Deze speciale tentoonstelling, welke op donderdag 15 februari wordt geopend, neemt ons mee naar het belangwekkende en verhoudingsgewijs “geheimzinnige” onderdeel van de geschiedenis van The Beatles middels nog niet eerder vertoonde memorabilia, beelden en persoonlijke verhalen van de mensen die in 1968 daar met The Beatles aanwezig waren.

Zo wordt een door Ravi Shankar bespeelde sitar tentoongesteld, speciaal hiervoor ter beschikking gesteld door de Ravi Shankar Stichting.
De invloed van Ravi als mentor van George Harrison, zorgde er uiteindelijk voor dat het gebruik van Indiase muziekinstrumenten in de pop muziek van de 60iger jaren populair werd.

De tentoonstelling bevat tevens fotomateriaal van Paul Saltzman, in die tijd geluidstechnicus bij het Nationale Film Instituut van Canada. Hij fotografeerde The Beatles tijdens hun beroemde verblijf in Rishikesh en was verantwoordelijk voor de iconisch en intieme foto’s van de Fab Four.

Patty Boyd, ex-echtgenote van George Harrison, en haar zuster Jenny Boyd, die deel uitmaakten van de grote groep beroemde deelnemers aan de India reis, vertellen hun persoonlijke verhaal over die periode. De tentoonstelling schenkt aandacht aan de achterliggende aanleiding van de groep voor de reis, aan de inwijding tot de transcendente meditatie en aan de nummers waar de Fab Four aan werkten als “voorbereiding” op The White Album.

Over haar betrokkenheid bij de tentoonstelling zei Patty Boyd: “ik ben blij dat ik werd uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de ‘Beatles in India’ tentoonstelling, ter markering van het 50 jarig jubileum van de reis naar Rishikesh. Het was werkelijk een bijzondere, magische tijd; deze zorgde niet alleen voor prachtige herinneringen maar leverde in het bijzonder een overvloed aan fantastische Beatles muziek op. Ik kijk ernaar uit om, als onderdeel van de tentoonstelling, gedachtes en herinneringen aan India te delen.

Diana Glover, marketing manager bij The Beatles Story, bezocht Rishikesh in april 2017 om daar te spreken met de plaatselijke overheid en een bezoek te brengen aan Maharishi’s Ashram, recentelijk als toeristische attractie voor het publiek geopend.

Ze zei: “Het is een magische plek, dat voel je. Lopende langs de overblijfselen van Maharishi’s Ashram wordt duidelijk dat het een plek van vrede en rust is.

Het bezoek van 1968 was een belangrijk moment van reflectie voor The Beatles. In de zomer van 1967 was immers hun manager Brian Epstein op een tragische manier overleden, The Beatles probeerden te ontsnappen aan hun fans en de media op zoek naar spiritualiteit”.

2018 is ook het jaar waarin George Harrison 75 jaar zou zijn geworden – The Beatles vierden indertijd zijn 25e verjaardag met vrienden op de Ashram. Viering hiervan vormt onderdeel van een programma dat een jaar zal duren met unieke op India geïnspireerde evenementen, workshops en sessies waarbij vragen over die tijd zullen worden beantwoord.

De tentoonstelling vormt één van de hoogtepunten gedurende het hele jaar waarin Liverpool stil staat bij haar geweldige culturele aanbod en dit 10 jaar nadat zij tot Culturele Hoofdstad van Europa was uitgeroepen.

“Beatles in India” zal gedurende 2 jaar deel uitmaken van The Beatles Story museum aan de Albert Dock en is open voor het publiek vanaf 15 februari 2018, 50 jaar nadat John Lennon, George Harrison en hun echtgenotes Cynthia Lennon en Pattie Boyd voet aan land zetten in India.

Voor meer informatie en het bestellen van toegangskaarten verwijzen wij naar beatlesstory.com

(Bron: theguideliverpool.com)

(Vert: Aad Nowee)