Beatles poster kunstenaar Tony Booth overleden

WebmasterNieuws

De kunstenaar die in de vroege jaren 60 in Liverpool posters voor The Beatles maakte is op 83-jarige leeftijd overleden. Tony Booth kwam uit Moreton (vlakbij Liverpool) en maakte in de jaren 60 de iconische borden voor de Fab Four en voor andere Merseybeat-bands. Hij overleed woensdag in Wirral’s Arrowe Park Hospital na een gevecht met kanker, maakte zijn zoon Lee Booth bekend.

In de afgelopen jaren maakte Booth voor de fans replica’s van de posters en stelde er een boek van samen. Zijn zoon hoopt dat zijn vader hiermee “een deel van zijn erfenis” heeft geschreven. Tony Booth werd ingehuurd door Beatles-manager Brian Epstein en maakte eerst een paar affiches en showcards voor in platenwinkels. Later schakelde hij over naar handgeschilderde concertposters.

In de dagen voor het internet waren de posters het belangrijkste middel om fans te informeren over komende optredens.

Er zijn nog maar weinig van de originele posters over. In 2013 werd tijdens een renovatie van het station van Bidston een poster ontdekt die was gemaakt voor het optreden in 1962 van Little Richard en The Beatles in de Tower Ballroom in New Brighton.

Deze poster wordt nu getoond in de Merseybeat-zaal van het Beatles Story Museum in Liverpool. In augustus vorig jaar had Booth zijn eerste tentoonstelling: in de View Twee Gallery op Mathew Street werden replica’s tentoongesteld van 40 van zijn favoriete posters, die hij had gemaakt met de materialen die hij meer dan 50 jaar geleden gebruikte.

Eén van zijn laatste projecten was posters te ontwerpen voor de 60e verjaardag van de Cavern Club (dit weekend). Zijn zoon vertelde dat de poster die zijn vader hiervoor ontwierp ook voor de opening op zijn plaats zou zijn geweest.

“Zijn carrière begon bij de Cavern Club en eindigde bij de Cavern Club”, zei hij. “Ik heb mijn hele leven posters om mij heen gehad; ze zijn deel van de geschiedenis van Liverpool”.

(Bron: bbc.com)
(Vert: Aad Kuling)