Binnenkort zeldzame Beatles foto’s te zien in Rishikesh ashram

Bijna twee jaar na de opening voor bezoekers zullen fans van de Engelse band de Beatles de gelegenheid krijgen om zeldzame foto’s en documenten te bekijken in de Rishikesh Chaurasi Kutia waar de Fab Four verbleef in de jaren ’60.

De bandleden – Ringo Starr, George Harrison, Paul McCartney en John Lennon – bezochten de Charasi Kutia ashram in februari 1968 ( nu een deel van Rajaji Tiger Reserve) om transcendente meditatie te leren van de geestelijke guru Maharishi Mahesh Yogi. Tijdens hun verblijf aldaar gedurende bijna twee maanden schreven de Beatles 48 bekende nummers. Enkele daarvan kwamen op twee lp’s – het White Album en Yellow Submarine.

Het bezoek van de Beatles aan India is in februari 50 jaar geleden. De regering van Uttarakhand heeft het voornemen deze gebeurtenis uitgebreid onder de aandacht te brengen , maar beschikt niet over archieven en materiaal met betrekking tot het bezoek van de Beatles. Nu hebben bezoekers van de ashram de mogelijkheid enkele muurschilderingen te zien die daar zijn aangebracht door anderen. Als gevolg van technische omstandigheden en van regels in verband met het verwerven van materiaal alsmede het gebrek aan fondsen vond de regering van de staat het moeilijk deel te nemen aan internationale veilingen om foto’s en ander Beatles materiaal aan te kopen.

Juist toen het staatsdepartement druk doende was een oplossing te vinden kwam de Maharishi Yogi Trust met een oplossing. Anand Shrivastava, neef van de Mahesh Yogi en een bewindvoerder van de geestelijke beweging van de Maharishri in India, heeft onlangs besprekingen gevoerd met de directeur van de Rajaji Tiger Reserve (RTR) en is akkoord gegaan met de donatie van enkele zeldzame foto’s en documenten – voor een groot deel krantenknipsels – die niet minder dan een feest zullen zijn voor de internationale fans.

‘’We hadden een vruchtbare ontmoeting met de bewindvoerders van de maharishi Yogi Trust en zij hebben archiefmateriaal aangeboden. Wij zullen de zeldzame herinneringen aan het bezoek van de band aan India ontvangen tegen februari,’’ zei RTR directeur Sanatan Sonkar tegen deze krant. ‘’We zijn optimistisch dat bezoekers een goddelijke ervaring zullen krijgen met deze kennis,’’ zei Anand Shrivastava in een email.

Een deel van de ashram werd opengesteld voor bezoekers in december 2015 na het besluit van de Uttakhand Wildlife Board om activiteiten voor eco-toerisme te beginnen. Sinds Chaurasi Kutia zitting heeft in de RTR heeft de National Tiger Conservation Authority (NTCA) een deel van de ashram opengesteld waar wilde dieren zoals luipaarden en olifanten vaak gezien worden.

De RTR blijft open voor toeristen van 15 november tot 15 juni. Maar bezoekers kunnen het hele jaar door de Beatles ashram bezoeken. Mahesh Yogi, zo is vernomen, heeft 15 hectare van de Uttar Pradesh bos departement geleased voor 20 jaar om de ashram op te zetten waar igloo-achtige hutten zijn geplaatst. De lease eindigde in 1981 en dit gebeid kwam onder de jurisdictie van het Rajaji National Park (nu RTR) in 2003.

De bekendheid van het verblijf van de Beatles in Rishikesh was zo groot dat een sterrenhotel in Liverpool (UK) een deel van het hotel wijdde aan een tentoonstelling over het bezoek. De beide nog in leven zijnde Beatles – Ringo Srarr en Paul McCartney –hebben veel fans.

(Bron: hindustantimes.com)

(Vert: Theo de Wit)