BOEK MET FOTO’S VAN ‘CONCERT FOR GEORGE’

Nieuw boek in beperkte oplage vertelt George Harrison’s verhaal van the Beatles tot aan het Concert for George.

Concerten zijn slechts optredens. One night stands, meestal in een reeks van one night stands. Maar soms kan een enkel moment uit een optreden langer dan een avond blijven hangen. En als die avond ook al een belangrijke avond is, is elk beeld belangrijk. Foto’s van het concert van The Beatles in Shea Stadium bevatten beelden van het hoogtepunt van Beatlemania. George Harrison creëerde zo’n avond met zijn ‘Concert for Bangladesh’, hij bracht daarbij het beste dat rock te bieden had samen op een podium om een hulp te bieden in een trieste situatie. ‘A Concert for George’ bracht alle vrienden van de gitarist samen op het podium van The Royal Albert Hall om zijn leven te vieren. Het nieuwe boek ‘Concert for George’ van Genesis Publication toont de beelden.

Het Concert for George bracht rocksterren, klassieke musici en komieken samen, een jaar na het overlijden van Harrison.

Olivia Harrison: “We vierden het leven en de muziek van de prachtige ‘stille Beatle’ uit Liverpool die een man werd van vele woorden alsook van vele werelden, een wijze, graag geziene vriend, vader en onderzoeker. Hij was altijd bezig en slaagde er nog steeds in om meer plezier te hebben dan anderen.”

Michael Palin, van Monty Python, vertelt in het boek: “Een kant van George was dat hij een verbazingwekkend spiritueel en vredelievend mens was, op zoek naar karma en al die dingen; het volgende moment wilde hij achter het stuur zitten van de snelste auto van het land en over de snelweg scheuren.”

Tom Petty over de sessies met de Traveling Wilburys: “Er werd altijd veel gelachen in de band en George was altijd de gangmaker van het stel. We noemden hem ‘de ideeënman’. Ik mis hem weet je, ik mis hem ontzettend.”

Dit boek neemt je mee backstage tijdens een van de meest legendarische concerten in de muziekgeschiedenis. Met dit boek heb je een VIP-pas, je ziet niet eerder vertoonde foto’s en verhalen van degenen die erbij waren. Fotografen Jill Furmanovsky en Richard Young hebben de concertfoto’s gemaakt. De foto’s van achter de schermen zijn genomen door Oliver Hecks, Nick Roylance en Brian Roylance.

Het boek Concert for George is bewerkt door Olivia Harrison, ze heeft de boeken ook gesigneerd. De opbrengst van de verkoop van het boek gaat naar The Material World Charitable Foundation.

Het boek heeft een inleiding door Paul Theroux en originele bijdragen van Tanmoy Bose, Gary Brooker, Joe Brown, Sam Brown, Mike Campbell, Jim Capaldi, Eric Clapton, Ray Cooper, Lee Dickson, Claire Ferguson, Terry Gilliam, Tom Hanks, Dhani Harrison, Olivia Harrison, Jools Holland, Eric Idle, Jon Kamen, Jim Keltner, Katie Kissoon, Albert Lee, David Leland, Andy Fairweather Low, Jeff Lynne, George Martin,Tessa Niles, Michael Palin, Tom Petty, Billy Preston, Emil Richards, Alan Rogan, Brian Roylance, Anoushka Shankar, Ravi Shankar, Ringo Starr, Paul Theroux, en Klaus Voormann.

Het boek vertelt Harrison’s verhaal. De website meldt hierover: “Het verhaal van zijn jeugd tot aan het tributeconcert waarmee zijn leven werd gevierd, verteld door de mensen die van hem hielden. De foto’s van het historische concert van 2002 zijn verwoven met archiefmateriaal over George’s leven, de meeste foto’s zijn nooit eerder gepubliceerd.”

Van het boek zijn wereldwijd maar 2.500 exemplaren beschikbaar. Elke pagina van het 308 pagina’s tellende Concert for George is in kleur afgedrukt. De concertgangers van die avond kregen een boekje van 28 pagina’s, gebonden in een prachtige cover en vastgemaakt met een oranje zijden lint. Een van deze originele boekjes in inbegrepen en zit in bij doos waar het limited edition boek in verpakt is. Er zijn ook vier gelamineerde backstagepasjes bij inbegrepen.

(bron: denofgeek.com)
(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)