David Peel – geboren op 1 augustus 1943 als David Michael Rosario en overleden op 6 april 2017.

WebmasterNieuws

In 1968 werd David Peel ontdekt door en ging hij onder contract bij Elektra Records. Zijn album ‘Have a Marijuana’ stond op plaats 186 in de Billboard Hitlijsten.

John Lennon raakte bevriend met David Peel toen hij David en zijn hippieband hoorde spelen in een park in New York. Lennon nam de productie op zich van het album ‘The Pope Smokes Dope’. Dit album werd door heel veel landen verbannen en is sindsdien een veelgezocht collectorsitem. In 1976 brachten de onafhankelijke labels Orange Records en Auravox Records het album ‘An Evening with David Peel’ uit. Het album wordt aanzien als erg belangrijk in de tumulteuze Amerikaanse ondergrondbeweging van midden de jaren ’70. In 1995 werden 2 nieuwe studio-opnames aan het album toegevoegd – ‘Junk Rock’ en ‘I Hate You’.

In 2011 tekende David Peel bij Global Recording Artists. In 2012 kwam ‘The David Peel Anthology’ uit met de meest geliefde tracks van zijn hele carriere. In 2012 en 2013 was David heel erg betrokken bij de protesten tegen Wall Street. In 2013 brachten David and the Protesters het album ‘Up Against the Wall straat’ uit – een abum met protestsongs.

In 2015 kwam David terug op voor de legalizering van marijuana en bracht zijn laatste album uit – ‘Give Hemp a Chgance’ door David Peel and the Lower East.Peel was aan zijn boek ‘Rock and Roll Outlaw’ aan het werken – een volledig overzicht van zijn liedjes, concertposters en foto’s.

Peel trad nog regelmatig live op in New York City. David Peel werd door zijn muziekmaatje en vriend Joff Wilson op 31 maart in het VA Hospital in New York City bnnengebracht omadat David zich onwel voelde. Na een reeks hartaanvallen overleed David Peel op 6 april 2017.

Tim op het Broek