De sitar van Ravi Shankar staat centraal op een tentoonstelling van The Beatles

Het is 50 jaar geleden dat The Beatles India bezochten. Zij verbleven in de leefgemeenschap van de Maharashi Mahesh Yogi in Rishikesh. Zij maakten kennis met de klassieke muziek van India van Pandit Ravi Shankar. Een sitar van deze meester staat centraal op een tentoonstelling in het Verenigd Koninkrijk.

Zeldzame voorwerpen zijn te zien op een tentoonstelling ter herinnering aan het feit dat The Beatles 50 jaar geleden India bezochten.

Teruggeworpen worden op Ob-la-di,Ob-la-da……. tijdens een tentoonstelling ter herinnering aan het verblijf van zeven weken in India bij de leefgemeenschap van de Maharishi Mahesh Yogi, dat kan vanaf volgende maand in London. Een sitar, die Pandit Ravi Shankar gebruikte om The Fab Four kennis te laten maken met de klassieke muziek van India staat in het middelpunt van de belangstelling tijdens een tentoonstelling. De sitar wordt uitgeleend door de Ravi Shankar Foundation aan het Beatles Story Museum in Liverpool.

Diana Glover, manager van het Beatles Story Museum vertelt dat de tentoonstelling bijzondere voorwerpen, die nog nooit eerder zijn tentoongesteld, laat zien. Daaronder zijn foto’s, persoonlijke rekeningen van mensen die hun tijd doorbrachten met John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr en George Harrison bij de Maharashi Yogi aan de oevers van de Ganges. De twee jaar durende tentoonstelling zal deel uitmaken van het permanent museum The Beatles Story in Liverpool, de geboorteplaats van de Fab Four. Tijdens hun verblijf in Rishikesh shreven ze ongeveer 48 songs waaronder grote hits als “Ob-la-di, Ob-la-da” , “Back In The USSR” en “While My Guitar Gently Weeps”.

” Het bezoek aan India in 1968 was een belangrijke gebeurtenis, een tijd van reflectie voor The Beatles na het overlijden van hun manager, Brian Epstein in de zomer van 1967, weg van de fans en de media, op zoek naar spiritualiteit, ” aldus Diana Glover die zelf afgelopen jaar een bezoek bracht aan de leefgemeenschap van Marharashi Yogi in Rishikesh.

Dit jaar zou George Harrison 75 jaar zijn geworden. Zijn 25 ste verjaardag heeft hij met zijn maatjes gevierd in de leefgemeenschap tijdens zijn bezoek aan India. Er zullen op India geïnspireerde activiteiten plaatsvinden, maar ook workshops en informatiebijeenkomsten tijdens de tentoonstelling in het Verenigd Koninkrijk.

De tentoonstelling ‘Beatles in India’ kan je bezoeken in Beatles Story, het museum aan het Albert Dock in Liverpool, vanaf 15 februari 2018.

(bron: ndtv.com)

(vert.: Toine Gribling)