Fons Schoten

WebmasterZij waren er bij

THE BEATLES IN HOLLAND EN OPA WAS ER BIJ

In 1964  was ik 16 jaar en  en woonde in Amsterdam . Daar zat ik op de bedrijfsschool van de KLM. Toen ik via de media hoorde dat The Beatles op Schiphol zouden aankomen voor een bezoek aan Nederland, regelde  ik samen met een paar collega’s platform pasjes, zodat wij op het platform mochten komen. Op de dag dat  The Beatles aankwamen spelden wij onze pasjes op en begaven ons naar het platform waar de caravelle van de SAS “DE ARNEVIKING” zou aan komen.

Het was  een drukte van belang , Alles was afgezet met dranghekken en op de uitkijkplaats stonden honderden jongens en meisjes te wachten. Toen  het toestel aankwam en stopte op de aangewezen plaats, werd het opeens een complete chaos, pers mensen braken door de afrastering heen en de politie probeerde enkele persmensen tegen te houden, wat resulteerde in een ware vechtpartij. Ik en mijn collega’s besloten om maar rustig achter de dranghekken te blijven wachten en dat bleek uiteindelijk toch de juiste keuze. Want toen The Beatles uit het vliegtuig stapten begaven zij zich naar het persgebouw waar wij stonden en zagen The Beatles getooid met Volendammer muts vlak aan ons voorbij gaan. Toen het allemaal voorbij was stapte ik op mij Puch en ging naar huis om daar aan een ieder die het maar wilde horen, te vertellen dat ik The Beatles had gezien.

Zaterdags was het  concert in Blokker en daar had ik kaartjes voor, gekocht via Radio Veronica voor 10 gulden per stuk. Ik had kaartjes voor zowel het middag als avond concert. Eigenlijk moest ik zaterdags nog naar school, maar door plotselinge Beatles Koorts hoofde ik niet naar school. ‘s Morgens  ging ik naar het Doelen Hotel , waar The Beatles vertrokken voor een rondvaart.

Het was een gekke bende,  honderden mensen stonden daar, veel jongens sprongen in het water, waaronder mijn persoontje , maar we kwamen niet ver want je werd onmiddellijk door de politie uit het water gevist. Met een nat pak dus snel naar huis, om kleden en dan naar de  Admiraal De Ruiterweg in Amsterdam, waar de bussen stonden die naar Blokker (Noord Holland) vertrokken.

Aangekomen in Blokker werd je afgezet bij de veilinghal DE HOOP VAN ZEGEN en daar  wachten tot de hal openging. Er stonden wat stalletjes waar je  de bekende speldjes kon kopen en een programma boekje. Toen de hal open ging stonden er allemaal rijen met  houten kistjes, die als stoel moesten dienen. Tot mij grote verbazing  bleek ‘s middags dat  de hal niet was uitverkocht. Ik denk dat dit het enige concert van The Beatles is geweest dat niet was uitverkocht. Maar dat had wel als voordeel dat je The Beatles goed kon zien.

Dat was ‘ s avonds  wel anders. Wat een chaos was het, je werd van links naar rechts gegooid en we konden van The Beatles totaal niets zien. Organisator Paul Acket probeerde nog de rust terug te krijgen, maar werd door Paul McCartney opzij geduwd, zodat deze poging ook op niets uitdraaide.

Al met al was dit een weekend die  ik nooit meer zal vergeten. En dat dit gebeuren nu een stuk geschiedenis is geworden had niemand verwacht. Het is dan ook erg leuk als mijn  kleinzoon straks op school  geschiedenisles krijgt en hij thuis komt en zegt dat ze les hebben gehad over The Beatles. Ik kan dan trots tegen hem kan zeggen:  JA, JONGEN DAT WAS HEEL WAT, EN OPA WAS ER BIJ

– Fons Schoten –