Gedenktuin voor ex-Beatle

De weduwe van George Harrison heeft toegestemd met de oprichting van een gedenktuin in Henley. Burgemeester Kellie Hinton schreef Olivia Harrison een brief om te vragen of ze het idee wilde ondersteunen en de liefdadigheidsstichting van haar man bevestigde dat zij hiermee instemde.

De gemeenteraad gaat nu in samenwerking met mevrouw Harrison en de Material World Foundation op zoek naar een passende plek. Er wordt al jaren gesproken over een gedenkteken in de stad. Mevrouw Harrison was tegen plannen om een standbeeld op te richten voor de voormalige Beatle, die in de villa Friar Park woonde.

Raadsman Hinton zei: “We wilden alleen maar iets doen als Olivia het ermee eens zou zijn.” “Vanuit vorige gesprekken weten we dat ze niet iets vlakbij huis wilde. We hebben gekeken naar locaties in Mill en Marsh Meadows, rustige plaatsen aan het water. We hebben ook gekeken naar andere plekken die in aanmerking kwamen.”

De burgemeester had in oktober een ontmoeting met een aantal vertegenwoordigers van de liefdadigheidsstichting en waarin ze de mogelijkheid van een tuin bespraken. Raadsman Hinton zei: “We hadden een 45-minuten durend gesprek en bespraken een paar van de mogelijke locaties, die ze zelf in hun eigen tijd konden bekijken. Dezelfde dag kregen we het bericht dat ze ermee akkoord gingen.”

“Vanaf dat moment werd het iets voor de commissie Henley in Bloei. Er is nog niets besloten over hoe het betaald gaat worden en waar het komt.” “Ik zou heel graag zien dat het er komt. Een van de dingen waar we te weinig aandacht aan geven, is het feit dat George en Olivia Henley hebben gekozen om te wonen.”

Het idee van een gedenkteken werd voor het eerst geopperd in 2001, na het overlijden van Harrison. In januari 2013 schreef mevrouw Harrison een brief naar de Henley Standard, waarin ze zei: “Een passender manier om hem te gedenken zou zijn het ondersteunen van een gemeenschappelijk project.”

Vanuit dat idee ontstond het festival Music on the Meadows.

De Harrisons trokken in de jaren zeventig in de villa Friar Park.

(Bron: henleystandard.co.uk)

(Vert: Linda Weller)