De Heruitgave van Sgt. Pepper van The Beatles was een nederige taak voor Giles Martin

WebmasterNieuws

“Het was gewoon een geweldige tijd voor iedereen die er aan meewerkte”. Dit vond Apple/Capitol die de heruitgave van “Sgt. Pepper’s Heart Club Band” presenteerde aan een kleine groep genodigde journalisten gedurende een korte bijeenkomst in Capitol’s Studio A en aan een groep fans op een uitverkochte avond  in het Grammy Museum, afgelopen dinsdag.

Voor het eerst uitgegeven op 1 juni 1967, passend in de tijdgeest, en Grammy Award winnend album zal op 26 mei opnieuw worden uitgegeven in een box met 6 cd’s en een dubbel LP. De box bevat video elementen en een 5.1 surround mix. Het gehele album is ge-remixed door Giles Martin, de zoon van de overleden producer van The Beatles, George Martin, en Sam Okell.

Tijdens de presentatie van Capitol vertelde Martin  (die samen met zijn vader al werkte aan verschillende Beatles projecten te beginnen bij “Anthology”(1995) en vervolgens “The Beatles Love” (2006))  dat de vraag om een volledige nieuwe versie van een van de meest  geprezen en gekoesterde albums aller tijden te creëren een taak was die hem nederig maakte.

Een poging om een 21ste eeuw remix te maken van het album dat de start inluidde van een zomer vol liefde een halve eeuw geleden leidde Martin en Okell naar de mono-versie van “Sgt. Pepper”, die tegelijkertijd verscheen met de originele stereo LP, die duidelijk verschillende sonische benaderingen liet horen van de verschillende songs van het album. (De Mono albums werden na lange tijd weer uitgegeven in 2009).

De leden van de band, John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr hadden zelf een rol in de mono mixes van hun albums en lieten de stereo mixes over aan Martin en zijn geluidtechnici sinds de tijd dat stereo werd gezien als iets nieuws, zoals Martin zelf het noemde. Martin voegde daaraan toe: “John zei: Als je Sgt. Pepper niet mono hebt geluisterd dan heb je het niet gehoord…  De mono-versie is meer psychedelisch.”

Enkele van de meest dramatische verschillen met de mono-versie komen toch terug in de nieuwe stereo-mix, Het meest bijzondere hoor je in de ballade van McCartney “She’s Leaving Home.” Martin zegt daarover: “Het is een halve toon hoger.”  De hogere toon geeft een extra boost aan de toch al schrille stem van McCartney.

Het mix-team manipuleerde het stemgeluid van John Lennon in “Lucy In The Sky With Diamonds” door extra ADT toe te voegenaan de stem van Lennon. “Zijn stem schreeuwt rond, hij is f-ed.” zegt Martin.

De meest verbazingwekkende omschrijving van de nieuwe “Sgt. Pepper”  is het resultaat van het werk van de producers die werkten met de allereerste mastertapes, voordat ze besloten hoe het werkelijk op tape kwam te staan en ze haalden de beperkingen van de vier-track opnametechniek in de Abbey Road Studios van EMI weg. “We hebben diverse generaties tapes gemengd, hetgeen nog nooit eerder was gebeurd.”

Het “verjaardagspakket” van Sgt. Pepper bevat een alternatieve versie van het album, maar laat ook enkele dingen horen waarin de band probeerde, soms lukte het soms niet, maar dit was een ideale manier om hun doel te bereiken.

De meest opvallende opname is die van “”A Day In The Life” met een E-akkoord gespeeld door overdubte piano’s. “Het was overigens niet het beste idee,” merkt Martin droogjes op.

De fans van de mono “Sgt. Pepper” zullen het waarderen dat begraven elementen van de mono opname uit de stereo LP terugkomen in de nieuwe mix – Lennon’s commando “Leave It” aan het eind van “Lovely Rita”, de collage van dierengeluiden als climax van “Good Morning” en de circus elementen aan het eind van “Being For The Benefit Of Mr. Kite!”.

Het beste moment in de hele remix is toch wel de eenmalig bijdrage van Harrison “Within You Without You” waarin exotische instrumenten als de sitar, tambura, tabla, swarmandal, dilruba meer expliciet te horen zijn en meer dan het originele hypnotisch werken.

Het met trouwe Beatlesfans gevulde Grammy Museum, waar regelmatige luistersessies van vinyl LP’s plaatsvinden, gaf Martin een staande ovatie aan het einde van de luistersessie.

Sommige doorgewinterde Fab Four volgers staken hun goedkeuring voor de nieuwe Martin mix niet onder stoelen of banken.

“Hij heeft de essentie van de mono mix bewaard,” zegt Chris Carter, die lange tijd presentator was van “Breakfast with the Beatles”  op L.A. radio. Dit programma is nog steeds in de lucht maar dan onder de naam Sirius XL Beatles Channel. “Jij hebt de hoogtepunten van de mono opnames een plaats gegeven in stereo. Dat brengt de heruitgave op een geheel nieuw niveau.”

David Jenkins van het Wild Honey Collective die na grondig onderzoek verschillende live-albums heeft gemonteerd zegt over de heruitgave: “Wat het meest indrukwekkende is dat het de kracht heeft van de mono-mix en dat over de hele uitgave verspreidt. Het is het beste van twee werelden.”

De altijd kritische en zure Martin zei tegen zijn partner Okell: “Het is minder teleurstellend dan ik dacht.

(Bron: variety.com)

(Vert: Toine Gribling)