WIE IS DE ECHTE SGT. PEPPER? NIEUW BOEK OVER THE BEATLES VERTELT DE WARE IDENTITEIT VAN DE SOLDAAT OP DE HOES

WebmasterNieuws

De foto van de soldaat op het album ” Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band “, lijkt zo te zijn weggelopen uit een sprookje. Maar de soldaat  heeft wel degelijk echt bestaan. Zijn naam was James Melvin Babington – zo staat te lezen in het nieuwe boek van Bruce Spizer.

Spizer sprak over zijn ontdekking in het wekelijkse  radioprogramma ‘Things we said today’.  Frank Daniels, schreef een essay  voor het boek over Babington onder het pseudoniem  Max Gretinski. ‘We proberen elkaar elkaar aan te vullen met het vinden van  niet eerder ontdekte dingen, ik en 15 andere mensen in de wereld’, vertelde Spizer. ‘Babington’s identiteit werd bevestigd door één van de mannen die betrokken was bij het maken van het album’, zei Spizer.

In het essay geeft Gretinksi (Daniels) enkele  details uit de militaire loopbaan van Babington. Hij diende bij de 16th Queen’s  Lancers  tijdens  de Tweede Wereldoorlog en bij de First Calvary Brigade in Zuid-Afrika. Hoewel er niet veel bekend was over de soldaat in 1967, werd gekozen voor het gezicht van Babington omdat zijn foto in het boek  “Celebrities of the Army” stond, staat te lezen in het essay.

“Er waren de Beatles kaarten, maar in het Verenigd Koninkrijk hadden ze ook militaire geschiedenisskaarten. En Generaal Majoor  Babington was ook één van de mensen die op een kaart prijkten,’ zei Spizer. “Dus ik denk dat de makers daar het idee kregen om de ‘Sgt’ mee op de cutout-card  te zetten. ‘

En er is geen twijfel mogelijk  of de foto in het “Sgt. Pepper “album wel of niet  Babington is …  hij is het, zeker weten. Het boek bevat  de foto’s van Babington en de mythische Sgt. Peppersbeeltenis  netjes naast elkaar en de gelijkenissen zijn treffend.

De ontdekking komt net op tijd! Er is de release van diverse cd-sets van het album op 26 mei, waaronder een nieuwe remix van “Sgt. Peper’s Lonely Hearts Club Band “van Sam Okell samen met Giles Martin, zoon van de overleden Sir George Martin. De originele mono-mix waar The Beatles de voorkeur aan gaven, werd als basis gebruikt. Hierop zijn ook enkele duidelijke verschillen te horen. Verschillen die duidelijk  anders zijn dan bij de stereomix.

De grootste set, zes discs – vier cd’s, een dvd en een Blu-ray disc – bevat de remix, outtakes, rariteiten en een monversie van het album, plus nog enkele videobeelden.

(Bron: variety.com)

(Vert: Janien Nuijten-Colans)