John Lennon en Thelonious Monk krijgen ode op 36ste Jazz Middelheim

WebmasterNieuws

Jazz Middelheim heeft de eerste namen gelost van de 36ste editie, die van 3 tot en met 6 augustus – een tweetal weken vroeger dan anders – zal plaatsvinden in Park Den Brandt in Antwerpen.

Zaterdag 5 augustus wordt een ’tribute-dag’ met een ode van pianist Randy Weston aan de 100 jaar geleden geboren Thelonious Monk en van gitarist Bill Frisell aan John Lennon. Ook het oeuvre van bassist Charles Mingus en van bebopdrummer Art Blakey wordt die dag geherinpreteerd, door respectievelijk de Mingus Big Band en het Tony Allen Quartet.

Randy Weston zal op Jazz Middelheim niet alleen Monk eren, maar ook zijn eigen nieuwste album The African Nubian Suite brengen, een mix van het ritmisch erfgoed van Afrika en uitgesproken jazz-elementen. Bill Frisell zal dan weer composities van Lennon ontdoen van hun teksten en omvormen tot jazz liedjes.

Op het tweede podium, de Club Stage, is gitarist Ruben Machtelinckx die zaterdag de centrale figuur. Hij zal er vier concerten op rij geven, telkens met andere muzikanten aan zijn zijde en met improvisatie als rode draad.

Het programma van de drie andere festivaldagen wordt binnenkort bekendgemaakt. De praktische organisatie van Jazz Middelheim is vanaf dit jaar in handen van de stad Antwerpen, die rol overneemt van de VRT. De openbare omroep blijft het festival wel ondersteunen.

(Bron: De Morgen)