Lokale Beatles expert Bruce Spizer’s nieuwe boek viert de 50ste verjaardag van het monumentale ‘Sgt. Pepper’ album

WebmasterNieuws

Bijna 50 jaar geleden vandaag, leerde Sgt. Pepper de band spelen. De Beatles laten de mijlpaal op 1 juni van “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” niet zonder fanfare voorbij gaan.

En ook doet de locale fiscalist en Beatles expert dat niet.

Hij diende als de consultant voor de officiële 50ste verjaardag heruitgave van “Sgt. Pepper, die verkrijgbaar is vanaf 26 Mei in verschillende editie’s en zal een nieuwe stereo remix inhouden door Giles Martin, de zoon van de originele Beatles producer George Martin.

Daarnaast heeft Spizer “The Beatles and Sgt. Pepper: A Fans’ Perspective,” gepubliceerd, een 176 pagina’s tellend, full-colour, hardcover collectie van de succesverhalen en essays over de impact van het monumentale album.

Hij zal het boek “A Fans’ Perspectieve” komen signeren in het Prytania Theater ( 5339 Prytania str ) komend weekend in samenwerking met Scott Freiman’s multi media presentatie “Deconstructing Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band,” een “educatieve reis” die “de geschiedenis achter de muziek onderzoekt.” De aanvangstijden van de show’s zijn 7.30 uur op vrijdag en 12.00 uur op zaterdag en zondag.

Spizer zal ook aanwezig zijn op een andere boek signering en discussie bij de Jefferson Parish East Bank Regional Library, 4747 West Napoleon Avenue in Metairie op woensdag van 7.00 tot 8.30 uur.

Volgens hem is “Stg. Pepper” niet het beste album van de Beatles en het is niet elke fan zijn favoriete album. Maar het is hun belangrijkste album. Het verhief rock muziek naar een kunstvorm, en het was geen kunst om de kunst. Het was toen en bleef tot nu toe een enorme luister ervaring.”

Spizer’s Beatles obsessie schoot wortel in zijn kindertijd tijdens de Britse invasie, en is nooit meer weg gegaan. Toen hij eenmaal een succesvol advocaat en accountant was, bouwde hij een enorme collectie op van Beatles memorabilia, promotie materiaal en platen van de eerste persing.

Hij schreef en publiceerde zelf ook acht goed ontvangen boeken die de kleinigheden van de Beatles albums onderzochten, singles en de exacte komst van Beatlemania tot in de kleinste details. Deze boeken vestigden zijn reputatie als een bron van Beatles kennis. Hij schreef de vragen voor een Beatles editie van “Trivial Pursuit.” Hij werd gevraagd om te spreken bij fan conventies en bij het nieuws.

In de laatste tien jaar diende hij ook als consultant voor Capitol Records, EMI/Universal Music Group en Apple Corps Ltd van de Beatles zelf.

Als deel van zijn bijdrage aan “The Beatles: The Original Studio Recordings,” uit 2009, een boxed set van 16 CD’s van de band’s geremasterde catalogus, reisde hij naar de Abbey Road Studios in Londen, waar de Beatles ooit opnamen, om te luisteren naar de vernieuwde versie’s van de albums die hij als kind adoreerde.

“Het geremasterde werk werd vakkundig gedaan door de technici van Abbey Road,” zei Spizer. “Mijn taak was om de laatste paar oren te zijn om er zeker van te zijn dat alles zou zijn zoals het hoorde.”

Tijdens deze luister sessie’s ontdekte hij een historische eigenaardigheid: Elk nummer op de originele Britse editie uit 1963 van de vinyl plaat “Please Please Me” werd een seconde te snel gespeeld. Waarschijnlijk stond de ijking van de machine die de muziek van de originele tape’s naar vinyl omzette niet helemaal zuiver afgesteld.

Een jonge Spizer zou nooit gelooft hebben dat hij voorbestemd was om een kleine rol te spelen in het maken van officiële Beatles uitgave’s. “Als iemand mij had verteld toen ik een student was dat ik op een dag in de Abbey Road Studio’s zou zitten om een Beatles project te bespreken, zou ik gevraagd hebben wat ze gerookt hadden. Ik beschouw het als een enorme eer en privilege.”

Afgelopen jaar schreef hij een 7000 woorden tellend essay over “Sgt. Pepper” wat hij van plan was om uit te geven als een mini-magazine. Maar toen vroeg hij naar getuigenissen van “Sgt. Pepper” fans, waaronder Peter Tork, Pat Dinizio de zanger van de Smithereens en Billy Joel, die Spizer wist te interviewen door een DJ bij SiriusXM satelliet radio.

Kijkend naar al het materiaal, “realiseerde ik me dat we het over een boek hadden in plaats van een magazine.’

Eerder was hij ervan overtuigd dat hij klaar was met Beatles boeken schrijven. “Ik zeg dat dit het laatste boek is, maar ik twijfel. Mensen hadden genoeg van de afscheid’s concerten van de Who. Wanneer een project voor mij de moeite waard is om er tijd en werk in te steken, doe ik het.”

De 50ste verjaardag “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” zal verkrijgbaar zijn in verschillende editie’s, waaronder een single CD stereo remix, een dubbel CD met een studio opname van elk nummer en een royaal uitgevoerde 4 CD “super-deluxe” uitgave met bovendien nooit eerder uitgegeven opname’s, video materiaal en een boek met documentatie over het maken van het album.

Voor de hardcore fans is de nieuwe stereo remix het grote nieuws. In de mono-mix van het originele album uit 1967 zijn alle instrumenten en stemmen samen gevoegd en hoor je ze door elke speaker. In stereo, zijn ze gescheiden in een linker en rechter speaker.

“In 1967, was mono het dominante format in de U.K.,” vertelde Spizer. “George Martin zag stereo als iets voor hi-fi freaks. Hij, de technici en de Beatles besteden behoorlijk veel tijd aan de mono mixes voor ‘Sgt. Pepper’ maar namen de stereo mixes niet zo serieus.”

Decennia later pakte Giles Martin de originele vier sporen banden van Abbey Road om nieuwe stereo remixes te maken, geleid door zijn vader’s mono versie’s. “Hij deed dat zoals zijn vader het zou hebben gedaan met de technici van Abbey Road in 1967 als ze geïnteresseerd waren geweest in stereo en de techniek hadden gehad,” zei Spizer.

Nadat hij ontelbare keren heeft geluisterd naar “Sgt. Pepper”gelooft hij dat de nieuwe stereo versie een enorme upgrade is.

In “With a Little Help From My Friends,” hoor je echt het brilliante van Ringo Starr’s drummen. De drums zijn helderder dan ooit te voren. De melodische bas lijnen van Paul McCartney zijn prachtig. In het titel nummer speelt Paul een prikkelende lead gitaar, die ook door komt. George Harrison’s ‘Within You Without You’ klinkt beter dan ooit, vooral de Indiase instrumenten.

“Dit is de mono mix in steroïden. Voor mij is dit de manier waarop je naar ‘Sgt.Pepper’ zou moeten luisteren. Het is een ongelooflijke luister ervaring.“

(Bron: the advocate.com)

(vert: Trix van Twist)