Lucy In The Sky With Diamonds

WebmasterBFNL Columns

Het derde nummer op het album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band is misschien wel het meest aan drugs gerelateerde liedje van The Beatles, en de intro is wellicht een van de bekendste intro’s ooit gemaakt. Lucy In The Sky With Diamonds is opgenomen op 1 maart 1967 in de Abbey Road studio’s en geschreven door John Lennon, met hulp van Paul McCartney.

Het nummer wordt begeleid door een vrij simpele, bijna monotone stem. Dat geeft het nummer een psychedelische sfeer mee die alleen maar wordt bevestigd in de tekst. De intro is gespeeld op een Lowrey DSO Heritage Deluxe-orgel, met ingebouwde Lesliespeaker, chorus en reverb. Dit zorgde voor een hele wazige psychedelische sfeer.

Het lied is gezongen door Lennon. Daarnaast speelde Lennon ook nog de akoestische gitaar. George Harrison speelde een tamboerijn en de lead elektrische gitaar door een Leslie speaker. McCartney bespeelde het Lowrey orgel en, zoals gewoonlijk, de basgitaar net zoals Ringo Starr de drums speelde.

Volgens vele mensen gaat het liedje over LSD, omdat de initialen in de titel staan voor LSD. Toch heeft Lennon altijd volgehouden dat het nummer niét over LSD gaat. ‘’Toen mijn zoon Julian thuiskwam, liet hij mij een tekening zien met een meisje in de ruimte met sterren. Toen ik vroeg wat het was, zei hij ‘That is Lucy, in the sky, with diamonds!’’’. Ondanks dat John Lennon bleef volhouden dat het nummer niet over LSD ging, deed de BBC het nummer toch in de ban. McCartney heeft echter wél een aantal keer gezegd dat het lied over LSD gaat.

‘Through The Looking Glass’ van Lennons favoriete schrijver Lewis Caroll was een belangrijke inspiratiebron voor het nummer. Dat verklaart de psychedelische sfeer van het nummer. Lennon bedacht de woordenkaleidoscope eyes’, McCartneycellophane flowers’ en ‘newspaper taxis’. Lennon vertelde in 1980 dat de foto’s van Alice in Wonderland waren. ‘’Het was Alice in de boot. Ze kocht een ei, en dat werd Humpty Dumpty. De vrouw die in de winkel werkt werd een schaap, en een minuut later waren ze in een boot ergens aan het roeien, en dat zag ik voor me’’, vertelt John Lennon.

– Matt Timmermans –