De man die even een ‘Beatle’ was

WebmasterNieuws

De man die even een ‘Beatle’ was. Zijn zoon zegt dat zijn vader geschokt zou zijn door plannen voor een film over de tijd dat hij inviel voor de zieke Ringo .

De zoon van de voormalige Beatle Jimmie Nicol heeft gezegd dat zijn vader geschokt zou zijn wanneer  een boek over zijn tijd in de band verfilmd zou worden. Nicol werd in 1964 tijdelijk lid van de Beatles nadat Ringo met spoed werd opgenomen met amandelontsteking. In zijn nieuwe rol ging de drummer mee met een wereldtour naar Denemarken, Nederland, Hong Kong, Australië en Nieuwe Zeeland.

Toen dat karweitje na 13 dagen was afgelopen keerde Ringo terug en de heer Nicol ontving een betaling van £500, alsmede een horloge, en werd afgezet op het vliegveld. Zijn tijd in de band is te boek gesteld in ‘The Beatle Who Vanished’ geschreven door Jim Berkenstadt, en de filmrechten werden gekocht door Alex Orbison, zoon van Roy Orbison, en Ashley Hamilton, zoon van George Hamilton en actrice Alana Stewart. Zijn zoon Howie, 58 jaar, heeft nu gezegd dat zijn vader het afschuwelijk zou vinden dat een boek over zijn tijd in de groep verfilmd zou worden. Howie, die werkt als soundmixer, heeft zijn vader 13 jaar niet gezien.

Tegen The Times zei Howie: ‘Hij zou zich beschaamd voelen door een film over hem, dat zou hij vreselijk vinden. Het gaat maar om twee weken in iemands leven. Ik kan begrijpen waarom historici en fans belangstelling hebben en belangstelling heb ik zelf ook. Maar het is een te groot iets om mee om te gaan. Op de flaptekst van het boek wordt het voorgesteld als een verhaal over ‘op de zwarte lijst plaatsen, verraad, drugs, scheidingen, fiasco’s en een eventuele verdwijning wat velen bracht tot de vraag of hij (Jimmie Nicol) dood was of in leven.’

Men denkt dat Nicol, ongeveer 77 jaar, nu woont in Mexico met zijn vrouw Josefina. Zijn vroegere buren in Londen zeiden dat het stel vier jaar geleden is geëmigreerd. In de jaren daarna is hij gesignaleerd als bouwvakker.

Jim Berkenstadt vertelde aan de MailOnline: ‘Het verhaal van Jimmie Nicol is fascinerend en geheimzinnig. Ik zou graag van meneer Nicol zelf horen wat hij van ‘’The Beatle Who Vanished’’ vindt. Echter, niemand heeft hem gezien sinds ongeveer 2005. Ik geloof niet dat zijn zoon al een jaar of tien niets van hem gezien of gehoord heeft. Dus in werkelijkheid weten we niet wat Jimmie ervan denkt dat ‘’The Beatles Who Vanished’’ een film of een TV serie wordt. Ik heb zes jaar onderzoek gepleegd naar zijn professionele leven (voor, tijdens en na de Beatles) in acht landen; ik heb archieven gelezen, naar zijn opnamen geluisterd, gesproken met musici,  vrienden, en familieleden.  En dat allemaal gedaan om een nauwkeurig beeld te krijgen van Nicols bijzondere loopbaan.

‘’Ik geloof dat de producers van de op mijn boek gebaseerde film of tv serie het plan hebben een mooie, respectvolle film  te maken over zijn fascinerende, geheimzinnige en raadselachtige leven dat allesbehalve ‘’beschamend’’ is.’

(Bron: dailymail co. Uk)

(Vert: Theo de Wit)