Nog een week te gaan en dan komt de Sgt. Pepper remix uit …

WebmasterAlbum recensies, Nieuws

Nog een week te gaan en dan komt de Sgt. Pepper remix uit. Weet je al welke versie je gaat kopen? Bereid je maar vast voor op diepgaande recensies van Beatlesfanclub.nl.

Hongerig als wij fans soms zijn, rijst natuurlijk de vraag of er in de toekomst meer van dit soort remix en deluxe projecten uit gaan komen. Het antwoord is vooralsnog niet helemaal duidelijk.

Giles Martin (de man achter dit project) zou in een interview gezegd hebben dat The White Album het volgende project is waar hij aan werkt. Het werd meteen opgepikt door veel media. Uiteindelijk kwam er een twitter bericht van Giles waarin hij mededeelt dat hij op dit moment helemaal nergens aan werkt en dat hij in dat interview gezegd zou hebben dat ‘The White Album’ het volgende Beatle album is maar dat hij er op dit moment niet aan werkt. ‘Enjoy Pepper first’.

Ondertussen staan er al wat tracks van de ‘nieuwe Pepper’ op Spotify. Een uitgebreide recensie volgt dus nog, maar dit is alvast in het kort wat ons opviel.

• Lucy In The Sky With Diamonds Remix
Daar worden we alvast heel enthousiast van. Het heeft inderdaad het ‘mono-tempo’ (iets trager) en het geluid is helemaal 2017 zonder dat het afbreuk doet aan het nummer. De drums en de bas zijn een stuk steviger.
  • Lucy In The Sky  With Diamonds take 1
 Een juweeltje. In tegenstelling tot Anthology wordt er niet gerommeld met de takes. Met andere woorden, je krijgt gewoon Take 1 ruw voorgeschoteld. Op Anthology werden sommige takes bij elkaar gevoegd. Dat kun je perfectie noemen. Of geschiedvervalsing.  Lennon zing hiert nog behoorlijk staccato. Na ‘a girl with kaleidoscope eyes’ hoor je een flinke piano dreun, hetgeen dit nummer van een meer dramatisch sausje voorziet. Het refrein is er nog niet,  maar het mooiste moment zit in de staart. McCartney geeft Lennon enkele ‘vocal’ aanwijzingen die heel erg belangrijk voor het nummer blijken te zijn. History in making!

• Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band Remix
Deze stond al een tijdje op Spotify. Leg hem maar eens naast de remaster en je hoort het verschil. Het hele geluid is meer gecentraliseerd en je hoort de solo-gitaar nu ook een stuk duidelijker en luider.

• Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band (Take 9 and speech)
Een kale versie van Pepper met ‘Gonna be free now…’ aan het eind (Deze sample is ook terug te horen op het experimenteel McCartney album Liverpool Sound Collage).

• With A Little Help From My Friends Remix
De bas en de drums zijn een stuk duidelijker al moet ik weL lachen op het moment dat de timpani erg hard in de mix naar voren komt. Dat was niet nodig geweest en lijkt zelfs afbreuk te doen aan het origineel. Maar de bas is echt een genot om naar te luisteren.

• With A Little Help From My Friends Take 1 / False Start / Take 2
Een instrumentale versie van WALHFMYF. Hoogst amusant! Beetje cartoonesque hier en daar.

– Tim op het Broek –