NOOIT EERDER VERTOONDE FOTO’S TONEN JOHN LENNON EN GEORGE HARRISON EEN JAAR NA HET UITEENGAAN VAN THE BEATLES

WebmasterNieuws

De foto’s tonen John Lennon en George Harrison die elkaar ontmoeten, een jaar nadat the Beatles uit elkaar gingen. De foto’s zullen worden geveild. De foto’s zijn gemaakt door een muziekproducent in een appartement in New York waar Harrison zijn voormalige bandmaatje vroeg om op te treden op het grote benefietconcert dat hij aan het plannen was voor vluchtelingen in Bangladesh. Maar vlak nadat de foto’s gemaakt werden, werd de sfeer wat vervelend tussen hen omdat de meeting zorgde voor ruzie tussen Lennon en zijn echtgenote Yoko Ono.

George Harrison was de drijvende kracht achter de twee benefietconcerten die in 1971 gehouden werden in Madison Square Garden.

De foto’s werden in juli 1971 genomen door een muziekproducent van Apple Records en Decca die samenwerkte met Harrison en Lennon op het Beatlesalbum Let It Be. Hij heeft de foto’s 46 jaar lang bewaard maar heeft nu besloten om ze te laten veilen. De verwachtte opbrengst zal £3.000,- zijn.

Op een van de foto’s is Lennon te zien, die een wit t-shirt met John Lennon erop omhoog houdt. Hij staat naast Harrison die onder zijn zwarte jack een Yoko Ono T-shirt draagt. Twee andere foto’s tonen een lachende Harrison in de gang en Lennon die heel geconcentreerd werkt aan Japanse kalligrafie. Harrison had bedongen dat hij alleen Lennon voor het benefietconcert wilde en niet zijn muzikale echtgenote, die ervan beschuldigd wordt deels de oorzaak te zijn van het uit elkaar gaan van the Beatles.

Lennon ging in eerste instantie akkoord, daarna ontstond ruzie tussen hem en Yoko en vervolgens trok hij zich terug uit het concert.

Brendan Ryan, veilingmeester bij Butterscotch Auctions, New York, waar de foto’s worden geveild: “De inbrenger van de foto’s raakte betrokken bij the Beatles toen het Let It Be project naar New York kwam om te worden geremixed door Phil Spector. Hij viel zelfs soms in voor Spector en werkte dan samen met John. Hij vertelde me dat John graag rond 18.00u  naar de studio kwam, maar Spector was er altijd pas rond 21.00u, dus hielp hij met de sessies totdat Spector arriveerde.

Naast het werken met John in de studio, ging hij ook werken met George Harrison en ze raakten bevriend. Hij was een van de eersten die All Things Must Pass hoorden en werkte ook mee aan het organiseren van George’s Concert for Bangladesh in 1971. De polaroids zijn door hem zelf genomen, hij was aanwezig bij de meeting in New York tussen John en George. De foto’s zijn behoorlijk zeldzaam, het zijn persoonlijke foto’s van de bandmaatjes en geven een inkijkje in hoe ze hun vrije tijd doorbrachten.”

De vijf foto’s zullen naar verwachting £3.000,- opbrengen tijdens de veiling in New York. Tegen het eind van zijn carrière bij the Beatles raakte Harrison geboeid door het Hindoeïsme en was hij bevriend met de Indiase spitsspeler Ravi Shankar, die hem vroeg het benefietconcert op te zetten.

Het Concert For Bangladesh was de verzamelnaam voor twee benefietoptredens die gehouden werden op 1 augustus 1971 in Madison Square Garden in New York.
Ze werden georganiseerd om internationale aandacht te vragen en geld in te zamelen voor vluchtelingen uit Pakistan na de oorlog en genocide in Bangladesh.
Ringo Starr onderbrak de opnames van zijn film Blindman in Spanje om mee te doen, maar Paul McCartney koos ervoor niet deel te nemen aan het concert vanwege de juridische geschillen na de break-up van the Beatles.

De foto’s zullen 16 juli worden geveild.

(Bron: dailymail.co.uk)

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)