Paul McCartney behoort tot een van de 9 ontvangers van de Wolf prijs in de Knesset.

Genomineerden uit de muziek en de wetenschap krijgen in mei de Knesset de prijs.

Eind mei wordt de Israëlische Wolf Priis uitgereikt aan negen laureaten op het gebied van muziek en wetenschap waaronder dit jaar de Britse Rocker Paul McCartney. Maandag kondigde de Wolf Foundation aan dat zij Paul McCartney koos – samen met dirigent Adam Fischer – omdat hij een van de grootste songwriters aller tijden is. De songs van McCartney zullen volgens de jury “zolang worden gezongen en bewaard als dat er mensen zijn die hun stem ermee willen laten horen.”

De negen laureaten op het gebied van muziek, landbouw, natuurkunde, scheikunde en wiskunde, worden allen eind mei uitgenodigd voor een bijzondere ceremonie in de Knesset. Deze wordt georganiseerd door president Reuven Rivlin.

Paul McCartney was pas één keer in Israël, toen hij in 2008 optrad voor een menigte van bijna 50.000 mensen in het Yarkon Park in Tel Aviv. Tijdens dat bezoek bezocht hij ook het Edward Said National Conservatory of Music in Beit Sahur ten oosten van Bethlehem. Hij ontmoette vertegenwoordigers van de onafhankelijke stichting One Voice. Bij die gelegenheid zei McCartney: “Ik ben geen politicus. Ik wil alleen een boodschap van vrede brengen.”

Fischer, die de prijs van $ 100.000 moet delen met McCartney wordt geëerd voor zijn werk als dirigent van de Weense Staasopera, de Dusseldorf Symphony, het Deens Nationaal Kamerorkest, het Oostenrijks-Hongaars Haydn Orchestra en vele anderen, maar ook voor zijn politiek activisme.

De prijs voor de landbouw, het enige laureaat dat niet gedeeld hoeft te worden, is voor Prof. Gene Robinson van de Universiteit van Illinois in Urbana-Cjampagne voor zijn onderzoek naar honingbijen.

De prijs voor scheikunde wordt uitgereikt aan Omar Yaghi, een Jordaanse Amerikaan aan de Universiteit van Californië en aan Makoto Fujita uit Tokio voor zijn bijdragen aan metaalgeleide synthese.

Charles H Bennett en Gilles Brassard delen hun prijs in de natuurkunde voor hun samenwerkingsproject op het gebied van kwantum informatie theorie. Bennett werkt bij het IBM Research Centre in Yorktown Heights, New York en Brassard werkt aan de Universiteit van Montreal.

De prijs voor wiskunde gaat naar twee professoren aan de Universiteit van Chicago, Alexander Beilinson en Vladimir Drinfeld. Zij hebben grote vooruitgang geboekt “op het snijvlak van geometrie en wiskundige natuurkunde.”

Sinds 1978 wordt de Wolf Prize toegekend door de Wolf Foundation. Deze werd in 1975 opgericht na een schenking van $ 10 miljoen dollar door de familie Wolf. Het gaat om een particuliere instelling zonder winstoogmerk. Toch wordt ze gecontroleerd door de State Controller en is de minister van Cultuur voorzitter van de raad van bestuur.

Maandag werden de winnaars bekend gemaakt door Rivlin, voormalig laureaat en Nobelprijswinnaar Dan Shechtman en de directeur van de Wolf Foundation, Reut Inon Berman.

De Stichting zegt dat alle laureaten in mei naar Israël zullen komen voor de ceremonie en andere evenementen. De deelname van McCartney kan nog niet worden bevestigd, maar de Jerusalem Post meldt dat degenen die dicht bij hem staan op de hoogte zijn van de prijs. “Hij ziet het als een groot compliment en is er buitengewoon dankbaar voor.”

Eerdere prijswinmnaars van de Wolf Prize voor muziek zijn Zubin Mehta, violist Isaac Stern en pianist Daniel Barenboim. Nooit eerder werd een popicoon als McCartney geëerd.

Voorafgaand aan zijn show in 2008 riep hij, tijdens een interview met David Horovitz van de Post, medemuzikanten als Bono en Bob Geldof op, liefdadigheidsbewegingen ook op als speerpunt te zien.

“Er zijn veel mensen die zich richten op hulp aan anderen. Ik ben dus optimistisch. Het menselijk ras is een fantastisch iets. De menselijke geest is geweldig. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.”

(Bron: jpost.com)

(Vert: Toine Gribling)