Paul McCartney in exclusief interview: “Wij namen een risico met Sgt Pepper!”

WebmasterNieuws

Paul McCartney helpt het muziekblad MOJO bij het  vieren van het 50-jarig jubileum van Sgt Pepper. Dat doet hij met een exclusief interview in het magazine dat dinsdag 25 april in de winkel ligt. Hij haalt herinneringen op aan de omstandigheden waarin het meest baanbrekende album van de groep tot stand kwam en doet een uitspraak over de nieuwe stereomix die nu is gemaakt.

McCartney vertelt in MOJO dat, voor Sgt. Pepper een iconisch album werd, er een periode was waarin mensen zich afvroegen hoe The Beatles het durfden om zulke rare muziek uit te brengen. ‘Mensen zeiden tegen ons: Jullie gaan hiermee al je fans verliezen”. En dan zeiden wij: “Nou, we verliezen er misschien een paar, maar we zullen er ook heel wat winnen. We moeten vooruitgang maken”.

Bij het uitkomen van het album in 1967 was in de media te lezen dat men zich afvroeg  hoe The Beatles van Pepper zo’n allegaartje hadden kunnen maken en of de bedoelde thematische samenhang niet veel te hoog gegrepen was.

“Sgt. Pepper kreeg eigenlijk een vreselijk slechte recensie in de New York Times”, herinnert McCartney zich. “Muziekcriticus Richard Goldstein zei dat hij het album een vreselijke puinhoop vond, maar op basis van wat hij in de daaropvolgende week op straat van mensen hoorde, nam jij het terug en schreef in een volgend stuk dat het misschien toch niet zo’n slecht album was. Wij waren eigenlijk wel aan zulke kritieken gewend. She Loves You’ vonden critici ‘simpel’, maar als wij het nummer leuk vonden en dachten dat het OK was, gingen we er gewoon voor”.

″Het was een risico, daar waren wij ons bewust van″

“… Ik bedoel, zo’n nummer als ‘Within You, Without You’ van George”, vervolgt McCartney, “is een volledig India’s muziekstuk; het was iets dat niemand eerder had gehoord, althans in deze context. Het was een risico, daar waren wij ons bewust van”.

Maar zelfs wanneer we uitgaan van de iconische status van Sgt. Pepper, dan blijft er nog wel iets te zeggen over een feit waar zelfs fans niet echt blij van worden. “De originele stereomix is ​​wel erg van die tijd”, geeft McCartney toe. “Je hoort de drums aan de ene kant en de zang aan de andere kant. Op luistersessies na de opnamen zeiden we dan tegen vrienden:” Moet je die drums horen!”. Die hoorde je dan niet echt goed, maar wel als je in de andere hoek van de kamer ging zitten”.

Bij de heruitgave van Sgt. Pepper die op 26 mei uitkomt is dit aangepakt. Giles Martin maakte een geweldige nieuwe stereomix en brengt daarmee drums en zang terug naar de centrale positie die herinnert aan de originele monomix. McCartney is enthousiast over de nieuwe mix: “Stevig is het goede woord ervoor. Het klinkt meer alsof we in de kamer staan te spelen en meer zoals we het bedoeld hadden”.

(Bron: mojo4music.com)

(Vert: Aad Kuling)