Peter Brown heeft een nieuw boek

Peter Brown heeft een nieuw boek, gebaseerd op interviews met The Beatles en hun Inner Circle. Peter Brown , een insider, werkt opnieuw samen met een auteur aan een nieuw boek met niet eerder gepubliceerde interviews die ze hebben gehouden met Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr, Yoko Ono, hun families, vrienden en zakenpartners. Een preview, online gepubliceerd door The New York Times op 1 april 2024, bevat negatieve opmerkingen van Harrison en McCartney over Lennon, slechts enkele weken voor zijn moord. Het gezamenlijke boek All You Need Is Love: An Oral History of The Beatles is afkomstig van Peter Brown, de voormalige COO van Apple Corps Ltd. en Steven Gaines. Het verschijnt op 9 april 2024 via St. Martins Press.

Het 352 pagina’s tellende All You Need Is Love wordt beschreven als “een baanbrekende mondelinge geschiedenis… bestaande uit intieme interviews die het paar tussen 1980 en 1981 hield tijdens de voorbereiding van hun internationale bestseller, The Love You Make: An Insider’s Story of The Beatles, dat in 1983 vier maanden op de bestsellerlijst van de New York Times stond.

Meer uit de aankondiging van de uitgever: Slechts een klein deel van de inhoud van deze interviews is ooit onthuld. De nieuwe titel bevat ook interviews die Brown en Gaines hielden met ex-vrouwen Cynthia Lennon, Pattie Harrison en Maureen Starkey, evenals met de belangrijkste sociale en zakelijke figuren uit de binnenste kring van de Beatles. Naast andere gewilde informatie dragen de interviews definitief bij aan de vraag waarom de Beatles uit elkaar gingen.

Brown was een insider van de Beatles sinds hun vroegste dagen in Liverpool. Hun paspoorten lagen in zijn bureaula. Hij was getuige op de bruiloft van John en Yoko en stelde McCartney voor aan Linda Eastman. Hij werd genoemd in een Beatles-nummer: ‘Peter Brown belde om te zeggen: je kunt het goed maken, je kunt trouwen in Gibraltar, in de buurt van Spanje’, uit de ‘Ballad of John and Yoko’.

Van degenen die Brown ervan hebben beschuldigd de Beatles en hun medewerkers te hebben misleid over zijn bedoelingen met de interviews van decennia geleden, zegt hij tegen de New York Times in een interview gepubliceerd op 1 april 2024: “Er is nooit enige moeite van mijn kant gedaan om ervoor te zorgen dat het negatief overkomt en niemand heeft er ooit aan getwijfeld of het waar was.”

The Times-verslaggever Ben Sisario had in 2021 contact opgenomen met Brown om commentaar te geven op de Peter Jackson-film The Beatles: Get Back. Pas toen besefte Brown, nu 87, dat hij één van de laatst overgebleven getuigen was van de belangrijke Beatlesgeschiedenis. “De enige mensen die nog over zijn, zijn Paul en Ringo en ik”, zegt hij tegen Sisario.

‘De publicatie van The Love You Make vier decennia geleden’, schrijft Sisario, ‘maakte Peter Brown ook tot een soort slechterik. Volgens Brown stemde de band in met interviews om de geschiedenis van de band recht te zetten. Toch werd het boek – voornamelijk geschreven door Gaines, een journalist en biograaf die bekend staat om zijn gedetailleerde portretten – gezien als smakeloos en sensationeel.

Door de band en veel mensen om hen heen werd het gezien als verraad”, schrijft Sisario. “Paul McCartney beschuldigde Brown ervan hem te hebben misleid door het te presenteren als een algemeen boek over muziek in de jaren zestig.”

Sisario citeert een opmerking uit het boek van McCartney aan Brown over Lennon en Ono uit een interview enkele weken vóór de moord op Lennon in december 1980.

“De manier om hun vriendschap te verkrijgen is door alles te doen zoals zij dat nodig hebben”, zegt hij. “Ik weet dat als ik… gewoon alles doe zoals ze zeggen en lach om al hun grappen en niet verwacht dat er ooit om mijn grappen gelachen zal worden,” voegt hij eraan toe, “als ik bereid ben dat allemaal te doen, dan kunnen we vrienden zijn.”

De schrijver van de Times verwijst ook naar Browns interview met Harrison rond dezelfde tijd, waarin hij Lennon ‘a piece of shit’ noemt en zich afvraagt waarom hij ‘zo gemeen is geworden’.

Gaines is de auteur van Heroes & Villains: het waargebeurde verhaal van de Beach Boys. Zijn werk is verschenen in Vanity Fair, de New York Times en het tijdschrift New York, waar hij twaalf jaar lang redacteur was.

Bron: Best Classic Bands

Vertaling: Albert Braam