Plaagstootje bij heruitgave Sgt Pepper tgv de 50ste verjaardag

WebmasterNieuws

3 april kwamen The Beatles weer met een plaagstootje tgv de heruitgave van Sgt pepper’s Lonely Hearts Club Band. Even na negenen (ET) kwam een herziening van de eerder op 31 maart geposte animatie. De eerste 10 seconden van de titelsong verschenen op social media. Het zeer geliefde album viert zijn vijftigste verjaardag op 1 juni a.s.

Op 31 maart rond 17.15 (ET) bood Ringo Starr een voorproefje op zijn Facebook-account.

Er gingen eerder vorige maand geruchten dat het album,  waarvan gezegd wordt dat het het belangrijkste album aller tijden is of ieder geval het watermerk van The Beatles, twee songs extra zal bevatten.

Het verhaal gaat dat het originele album twee nieuw geschreven composities extra zou bevatten, ‘Strawberry Fields Forever” en “Penny Lane”. De platenmaatschappij, EMI,  wilde echter beide nummers als nieuwe Beatles single uitbrengen maar de band was erg terughoudend om deze nummers daarvoor vrij te geven. Toen de voorbereidingen werden getroffen om het album uit te brengen werd alsnog besloten de twee nummers niet op het album mee te nemen.

Wanneer het bericht uit London juist is zullen op de heruitgave van Sgt Pepper beide nummers van de single worden uitgegeven, zoals uiteindelijk jaren geleden de bedoeling was. Volgens dat bericht: “Apple Corps van The Beatles zegt dat met steun van alle partijen deze verandering in de heruitgave zal worden doorgevoerd.”

Op 6 maart vroeg Best Classic Bands aan een woordvoeder van UME, die de catalogus van Universal Music Group beheert, over het gerucht: “We hebben op dit moment geen informatie.” Het moederbedrijf van de Universal Music Group is Capitol Records in de Verenigde Staten en het gerucht werd in Engeland verspreid.

Volgens het artikel in The Mirror bekende  producer George Martin, die in maart overleed, dat hij de schuld was van het niet opnemen van beide nummers op het album. Hij noemde immers “deze beslissing de grootste fout van zijn professionele leven.” In dit artikel lichtte Martin het besluit toe.” De enige reden waarom “Strawberry Fields Forever” en “Penny Lane” niet op het album verschenen was dat het als single niet op het album hoorde. Het was een gek idee en ik was daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Brian [Epstein, manager van The Beatles] kwam bij me en zei: “Ik moet een grootse single hebben. Hebben we dat?” Ik zei hem dat ik nog drie nummers had liggen en dat twee daarvan de beste nummers waren die Lennon en McCartney ooit hadden geschreven. Nou dan nemen we die toch, zei Brian.”

“Penny Lane” en “Strawberry Fields Forever” bereikten in Engeland de tweede plaats terwijl ïn de Verenigde Staten “Penny Lane” nr 1 werd en “Strawberry Fields Forever” nr 8 op de Billboard lijst. Het album Sgt Peppers stond in beide landen en in vele andere landen boven aan de hitlijsten.

Na het eerste plaagstootje op 31 maart kwamen vele media met allerlei hoaxes al zou het gaan om nieuw ontdekte tracks die waren opgenomen rond de opnames van het album. De deadline van al deze hoaxes was 1 april!

The Beatles hebben een geschiedenis wanneer het gaat om het geven van plaagstootjes bij het verschijnen van hertuitgave van nieuwe  albums. Op 12 september 2015 werd nog aangekondigd dat het om een heruitgave van hun 1 collectie zou gaan.

(Bron: bestclassicbands.com)

(Vert: Toine Gribling)