Sir Paul McCartney: Het verzet van Trump tegen de klimaatverandering is waanzin.

Interview door Jimmy Blake, tekst van Steve Holden, beiden verslaggevers van Newsbeat.

In dit interview uit Sir Paul McCartney zijn verontwaardiging over de houding van president Trump tegenover de klimaatrverandering en zegt dat sommige van die acties “gekte” zijn.

Hij beschuldigt de president van de Verenigde Staten “veel wat al is bereikt door de vooruitgang” ten aanzien van het milieu terugdraait.

De voormalig Beatle zet zijn langlopende actie voor vegetarisme voort.

In juni kondigde president Trump aan uit het akkoord van Parijs te stappen. Dit akkoord wil de wereldwijd uitstoot verminderen. Een van de belangrijkste redenen is, dat hij een akkoord wil dat de Amerikaanse niet zal benadelen. Sindsdien zijn er gemengde berichten vanuit de Amerikaanse regering over de vraag of de overeenkomst nog zal blijven bestaan. Onlangs heeft president Trump nog gezegd dat het concept van het broeikaseffect zou zijn gecreëerd door Chinezen met het doel de Amerikaanse productie minder concurrerend te maken.

Sir Paul, die zelden nog interviews geeft, sprak exclusief voor Radio 1 Newsbeat over een nieuwe film die laat zien wat de impact van de landbouw op de planeet is. Hij moedigt mensen aan 1 keer per week zonder vlees te eten. Dit zou de behoefte aan het eten van vlees verminderen, hetgeen beter is voor het milieu.

“Het gaat hierbij niet om een totale oplossing, maar een deel van de oplossing. Velen zeggen dit al lang, maar er is weerstand. Zeker van iemand als Trump die zegt dat de klimaatverandering gewoon een grap is. Vele mensen zoals ik zeggen dat dat te gek is en dat het juist nu een goed moment is om de aandacht van de mensen te richten op verbetering en “kijk goed en vergeet wat hij zegt dat we niets kunnen doen”.

Sir Paul, al heel lang vegetariër, zegt dat wat begon als mededogen voor het dier is uitgegroeid tot een milieu aspect.

In 2016 ontdekte een onderzoek dat de wereldwijde landbouwemissies moeten worden bijgesteld om te voorkomen dat de aarde in de volgende eeuw meer dan 2 graden opwarmt.

Na een recent rapport over klimaatverandering zei een woordvoerder van het Witte Huis dat het “deze duidelijke wetenschappelijke analyse en dit debat” weliswaar ondersteunt, maar dat het klimaat “altijd verandert”.

(Bron: bbc.co.uk)

(Vert: Toine Gribling)