SIR PAUL McCARTNEY PLEIT VOOR WETSVERANDERING

Sir Paul McCartney waarschuwt dat de toekomst van muziek in gevaar is, hij pleit voor een wetsverandering om concertlocaties door heel het VK te beschermen.

De voormalige Beatle heeft gezelschap van Brian Eno, Nick Mason van Pink Floyd, Ray Davies van The Kinks en een aantal politici en actievoerders. Ze steunen een plan om de sluiting van concertlocaties te stoppen. Volgens onderzoek van UK Music heeft meer dan een derde van deze locaties het afgelopen decennium moeten sluiten.

Een aantal artiesten zijn afgelopen woensdagochtend samengekomen buiten de Houses of Parliament op het moment dat het parlement vergaderde over de intrede van een nieuwe wet. Deze wet zou een reddingslijn betekenen voor artiesten die live optreden.

CEO van UK Music Michael Dugher zei tijdens een interview met Press Association dat het wetsvoorstel een “SOS is aan ministers om snel in te grijpen.” Hij zei dat de volgende Ed Sheeran in de toekomst lastig door kan breken als deze niet de kans krijgt om op te treden in kleine locaties.

Het principe dwingt projectontwikkelaars om nabijgelegen clubs, bars en optredens mee te wegen alvorens verder te gaan met de bouw, waarbij ze de verantwoordelijkheid krijgen om oplossingen te vinden voor mogelijke geluidsproblemen voor hun toekomstige huurders. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen worden gedwongen extra geluidsisolatie voor de locatie te financieren om te voorkomen dat nieuwe bewoners klagen.

Andere muzikanten die dit voorstel steunen zijn onder andere Craig David, Nadine Shah, Chrisse Hynde en Billy Bragg.

(Bron: belfasttelegraph.co.uk)

(Vert: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)