Standbeelden leggen het leven van John Lennon vast.

WebmasterNieuws

Acht sculpturen van Beatles-lid John Lennon zijn vanaf vandaag voor het eerst te zien in de beroemde Liverpool wijk waar de Cavern ligt.

Borstbeelden van de iconische muzikant – gemaakt door beeldhouwer en kunstenaar Dave Webster – brengen zijn leven in kaart; van zijn kindertijd tot aan de tijd dat hij in New York werd doodgeschoten. Webster staat bekend om zijn levensgrote en grootschalige sculpturen. Hij maakte o.a. het standbeeld van John Lennon tegenover de Cavern Club, een van de meest gefotografeerde beelden in Liverpool.

Webster’s sculpturen tonen de jonge Lennon – met zijn traditionele schoolpetje op – de Lennon in zijn Quarrymen-tijd en de Lennon aan het einde van zijn leven. Dave Webster: “Ik ben al vanaf mijn tienerjaren gefascineerd door John Lennon en the Beatles.

In die tijd ging ik naar de Cavern en de Iron Door -club in Liverpool om ze te zien spelen.” “Mijn beelden zijn momentopnames uit het leven van Lennon, in goede en slechte tijden, die hem laten zien in zijn jeugdjaren, op de top van de roem, tot aan zijn vroegtijdige dood. Dit is de eerste keer dat mijn sculpturen bij elkaar te zien zijn,” voegde hij eraan toe.

Webster zei dat Lennon de komende eeuwen nog zal worden herinnerd om zijn muziek en zijn woorden, net als bij Shakespeare. In de tentoonstelling in Liverpool zijn ook schilderijen te zien van Lennon en de Beatles die zijn gemaakt door de Britse visual designer, kunstenaar en schrijver Paul Skelet. Hij heeft een verzameling van prachtige afbeeldingen van de Beatles gemaakt als onderdeel van zijn mixed media schilderijen van muziek iconen.

Gallery directeur Prof. Ken Martin zei: “We zijn met onze galerie al heel lang aanwezig in de wijk rond de Cavern, maar dit is de eerste keer dat we  een tentoonstelling hebben gewijd aan John Lennon en the Beatles. We deze kans konden we niet laten lopen.” De tentoonstelling is van 7 april tot en met 23 april te zien in de View Two Gallery in Liverpool.

(Bron:  globaltimes.cn)

(Vert: Aad Kuling)