The Fool on the Hill

WebmasterBFNL Columns

Het is 6 september 1967 als Paul McCartney de demo versie zingt van ‘The Fool on the Hill’. Op die dag was een nieuwe hit geboren. Een nieuwe hit, die werd gekenmerkt als een van de beste liedjes op het album Magical Mystery Tour.

Tijdens de schrijfsessies van ‘With a Little Help from My Friends’ speelde McCartney de song voor John Lennon. Lennon zei dat McCartney het moest opschrijven, maar dat deed hij niet. Hij zou het namelijk niet vergeten. Later zei Lennon hierover in een interview in de Playboy: “Dat is nou Paul. Weer een steengoede tekst. Hij is capabel om complete liedjes te schrijven”.

De versie die McCartney op 6 september 1967 opnam, is te horen op de Anthology 2 compilatie. De echte opnames begonnen op 25 september en een dag alter namen ze de versie met overdubs op. Mark Lewisohn zei dat de versie van 26 september bijna een remake was van die van 25 september. Toch was de opname van 25 september iets langzamer, zwaarder en het had een iets andere zang. Ook deze versie staat op de Anthology 2 compilatie. Na een opname op 27 september, waar McCartney andere vocalen aan toevoegde, duurde het nog bijna een maand voordat op 20 oktober de fluiten erbij kwamen, waarmee het lied af zou zijn.

Het nummer kwam zowel op de Britse EP als de Amerikaanse LP Magical Mystery Tour terecht en werd gebruikt in de gelijknamige film. De opnamen van het landschap waarin de dwaas ronddwaalt, zijn gemaakt in de buurt van Nice, in het zuiden van Frankrijk.

Als we het lied letterlijk naar het Nederlands vertalen, praten we over ‘De dwaas op de heuvel’. De dwaas op de heuvel, is een eenzaam figuur die niet begrepen wordt door anderen, maar eigenlijk wel heel verstandig is. McCartney heeft zelf gezegd dat het lied betrekking heeft op iemand als Maharishi Mahesh Yogi. Hij vertelde daarover dat de tegenstanders van Maharishi hem een dwaas noemden, omdat hij vanwege zijn giechelen niet serieus werd genomen. Toch was hij volgens McCartney een ontzettend wijze man.

Toen ‘The Fool on the Hill’ uitkwam waren The Beatles al gestopt met het geven van concerten. Daarom is het nummer nooit live tijdens een concert gespeeld van The Beatles. McCartney speelde het later wel live met Wings, tijdens hun UK-tour in 1979. Ook tijdens zijn wereld tour in 1989-1990 zat het nummer in de set list. Zo is het een lied dat ook nu nog steeds gedraaid wordt en dat bijna iedereen wel kent. ‘The Fool on the Hill’ is een perfect voorbeeld om aan te tonen hoe groot The Beatles tegenwoordig nog steeds zijn!

– Matt Timmermans –