Verbluffend nieuw fotoboek: ‘Astrid Kirchherr with The Beatles’

En daar is het dan: een verbluffend nieuw boek met foto’s van de Fab Four; foto’s die werden geschoten door Astrid Kirchherr. Volgens niemand minder dan George Harrison was zij “degene die meer dan wie ook ons imago beïnvloedde. Zij zorgde ervoor dat we er goed uitzagen.”

Kirchherr was nog maar een studente in kunst en mode toen zij haar lens richtte op The Beatles in de tijd dat zij naar haar Hamburg kwamen. Ringo was er nog niet en de band bestond uit John Lennon, Paul McCartney, George Harrison, Pete Best en Stuart Sutcliffe. Volgens uitgever Damiani van het fotoboek werd de jonge fotografe indertijd getroffen door hun rauwe energie, schoonheid en gedrag en voelden zij en bassist Stuart zich onmiddellijk tot elkaar aangetrokken. Het duurde niet lang of de twee verloofden zich. Dat was een tegenslag voor haar vriendje Klaus Voormann, die haar aan de band had voorgesteld in een club op de Hamburgse Reeperbahn.

Het boek met Kirchherr’s foto’s kreeg de titel ‘Astrid Kirchherr with The Beatles’ en bevat meer dan 70 foto’s, evenals materiaal waaruit de intieme relatie blijkt die tussen haar en de band ontstond. The Beatles werden geportretteerd zoals alleen zij dat kon: met technisch meesterschap en een totaal unieke stijl en houding. In het boek o.a. foto’s uit de vroege tijd van The Beatles, met de oorspronkelijke line-up tijdens een optreden op een kermis in Hamburg in 1960, zelfportretten, foto’s van Voormann en ook van Sutcliffe in de studio van Reinhart Wolf en op andere locaties, in een tijd dat hij The Beatles al had verlaten voor een carrière als kunstenaar.

Toen Sutcliffe in 1962 overleed, ving Astrid het moment in een foto dat John in Stuart’s studio zit te rouwen, gesteund door George. “John voelde de zwaarte van dat moment en vroeg haar hem te fotograferen in de donkere studio”, vertelt de uitgever. Enkele jaren later, in 1964, was Kirchherr aanwezig bij de opnamen van de film ‘A Hard Day’s Night’. Haar opvallende foto’s vertellen wat het betekent om een beroemdheid te zijn. Daarvoor fotografeerde zij ook de grauwe straten van Liverpool en teenagers op de stoep bij de Cavern Club. Het boek is vanaf 1 maart te koop.

(Vert: Aad Kuling)