De vijfde Beatle, zijn dochter, en onenigheid met betrekking tot Eleanor Rigby, zorgt voor tumult in een veilinghuis, dat beweert het originele manuscript van het liedje te hebben.

WebmasterNieuws

Alexis Stratfold, dochter van producer Sir George Martin, kreeg de bladmuziek van Eleanor Rigby van haar vader en is niet van plan dit ooit te verkopen.

Toen een veilinghuis aankondigde dat ze het originele muziekarrangement van de klassieke Eleanor Rigby uit 1966 van de Beatles zouden verkopen, was daar veel interesse voor.

Vooral van Alexis Stratfold, dochter van Beatlesproducer Sir George Martin – ook wel bekend als de vijfde Beatle – die 30 jaar geleden de bladmuziek had gekregen van haar vader en er niet aan dacht om dit ooit te verkopen.

Mevrouw Stratfold, 63 jaar en de oudste van de vier kinderen van Sir George, heeft het handgeschreven document, met een geschatte waarde van ongeveer €80.000, ingelijst aan de muur hangen.

Haar advocaat schreef aan Omega Auctions in Warrington, Cheshire, en dreigde met vervolging als ze bleven volhouden dat zij het origineel hadden.

Mevrouw Stratfold zei: “Ik was helemaal overdonderd toen ik las dat de ‘originele’ arrangementen van Eleanor Rigby onder de hamer zouden gaan.”

“Mijn vader gaf me de originele muziek 30 jaar geleden. Hij wist dat het een grote historische waarde had en wees me zelfs op de koffievlekken van John Lennon.”

Mevrouw Sratfold was verbaasd te horen dat een veilinghuis het origineel van de klassieker uit 1966 wilde verkopen. Hierboven zie je het exemplaar dat ter verkoop wordt aangeboden, ondertekend door Paul McCartney en George Martin.

“Het heeft emotionele waarde, iets wat hij me zoveel jaar geleden heeft gegeven. Het is altijd mijn bedoeling geweest om het, als ik kom te overlijden, in de familie te houden. Ik vond het ongelofelijk dat ze beweerden dat zij het origineel hebben.”

Vorige maand kondigde Omega Auctions met veel tamtam aan dat ze ‘de originele’ muziek op 11 september zouden gaan veilen, samen met de overlijdensaktes van de echte Eleanor Rigby, die begraven ligt op een kerkhof in Liverpool, vlakbij de plek waar Paul McCartney voor het eerst Lennon ontmoette.

Nadat ze benaderd waren door de advocaat van mevrouw Stratfold, is het veilinghuis ermee akkoord gegaan om de beschrijving van de bladmuziek in de catalogus, met de handtekeningen van Sir Paul en Sir George, te veranderen van ‘het origineel’ naar ‘een origineel’.

In een e-mail aan de advocaat van mevrouw Stratfold, liet Karen Fairweather, directeur van Omega Auctions, weten, dat hun bladmuziek, met een geschatte waarde van ruim €20.000, een authentiek, door Sir George handgeschreven manuscript is (met een foto van zijn dochter).

Maar ze gaf toe dat het waarschijnlijk een alternatieve versie is van het origineel van mevrouw Stratfold, wellicht een werkexemplaar of een kopie die hij aan de muzikanten had gegeven voor de opname.

Ze schreef: “De muziek was door George Martin gegeven aan een bekende heer in de muziekwereld, die zowel een vriend was als een zakenpartner.”

“Toen deze man overleed in de Jaren ’90, erfde zijn dochter de bladmuziek. Onze cliënt wil anoniem blijven, dus we kunnen de namen van deze mensen niet bekendmaken.”

Het manuscript van mevrouw Stratfold bestaat uit 8 pagina’s met potlood geschreven muziek door Sir George op 27 april 1966, de dag voordat een klassiek vioolensemble de muziek opnam in de studio’s van EMI op de Abbey Road.

Op de eerste pagina staan de plaats van opname, te weten ‘EMI Studio 2’, en de datum en tijd, te weten ’18.00 uur, 28 april 1966’.

Ook staat er de titel van het lied ‘Eleanor Rigby’ en een opsomming van de instrumenten die door de studiomusici werden gebruikt: ‘4 violen, 2 altviolen, 2 cello’s’.

Op het voorblad, waarop ook een koffievlek is te zien die van Lennon afkomstig zou zijn, staat ook nog de notitie: ‘gearrangeerd door G. Martin, 27 april 1966’.

Dan komen er vier pagina’s muziek van Eleanor Rigby, voorzien van teksten, en drie blanco pagina’s.

De bladmuziek van Omega auctions is een enkele pagina met notatie en tekst op beide kanten, de titel van het lied, de plaats ‘Abbey Road nr. 2’ en de instrumenten ‘4 violen, 2 altviolen en 2 cello’s’, opgeschreven in een hoekje. Er staan ook nog de handtekeningen op van Sir Paul en Sir George.

Sir George, die vorig jaar overleed op 90-jarige leeftijd, gaf elk van zijn vier kinderen als erfenis een origineel arrangement van een Beatles-hit.

(Bron: dailymail.co.uk)

(Vert: Linda Weller)