Vondst George Harrison beschikbaar op YouTube

Zonder dat er veel ruchtbaarheid aan werd gegeven, zijn tientallen video’s van George Harrison op YouTube gepost, waaronder ook live optredens, video’s van studio-opnamen, interviews, repetities en nog veel meer. Het is niet bekend gemaakt waarom de video’s juist op 29 november zijn gepost; waarschijnlijk is dat vanwege het feit dat het die dag 15 jaar geleden was dat Harrison overleed. De video’s zijn ook te vinden op George Harrison VEVO channel.

Alle clips stammen uit de solo-tijd van Harrison, zoals ‘This Song’, ‘Crackerbox Palace’ en ‘Got My Mind Set On You’, de nr 1 hitsingel uit 1987.

Een juweeltje onder de clips is die van ‘When We Was Fab’, het eerbetoon dat Harrison in 1988 maakte aarde band waarvan hij in zijn jeugd lid was. De clip start met het beeld dat hij voor een muur staat, terwijl hij een Fendergitaar bespeelt. Na een halve minuut loopt er een man met zonnebril en baard langs en geeft hem een cello – de man wordt gespeeld door Ringo. Uit George’s lichaam komen vervolgens overal handen vandaan en maken de scene surrealistisch. Verschillende figuren lopen langs, onder wie Jeff Lynne, Elton John en weer een aantal keren Ringo. De ‘When We Was Fab’-video laat zien over welk bizar gevoel voor humor hij beschikte.

Sommige video’s zijn echter wat goedkoop geproduceerd, met weinig aandacht voor de context. ‘What Is Life’, een nummer van het unieke album ‘All Things Must Pass’ uit 1970 blijkt een nieuwe video te zijn, die is gemaakt voor de release van de George Harrison vinyl collection vorig jaar. In de hele video zij enen paar geel-geklede dansers te zien die op allerlei plekken dansen.De video van de live-versie van ‘While My Guitar Gentry Weeps’ is een hele vreemde, met langzame beelden van een studiopaneel.

Andere video’s bieden een blik achter de schermen bij speciale optredens (‘The Concert for George, featuring Ravi Shankar’; ’the making of Living in the Material World’), uitstekende live-optredens (‘Give Me Love’, ‘Devil’s Radio’) en nog veel meer.

Bekijk de video van de live-versie van ‘Give Me Love’ hier:

(Vert: Aad Kuling)