We can work it out: hoe Beatle Paul McCartney werd overgehaald om Leicester te helpen

Hoe slimme stadsmensen de Beatleszanger zover kregen dat hij Leicester te hulp kwam.

Kijk es aan – dat is nog eens een bekend gezicht!

Het is deze week vijftig jaar geleden dat Beatleszanger Paul McCartney op de foto ging tijdens de lancering van het Leicester Arts Festival in februari 1968 – een groot succes voor de stad.  Nog veel interessanter is hoe daar bij betrokken raakte.

Die uitleg wordt gegeven door door lezeres Lesley Hale, geboren Bushell, toentertijd studente aan de Universiteit van Leicester, die een inkijkje gaf in de organisatie van het festival dat jaar.

“Het Leicester Arts Festival was twee weken lang in februari een jaarlijks evenement met grootse ambities.”

“Het was een feest voor zowel de studenten als de burgers, waar een comité van mensen uit de kunstwereld, de gemeenteraad en de studenten toezicht op hielden.”

“De directeur van het festival werd gekozen door de Studentenvereniging van de Universiteit van Leicester en de fondsen werden jaarlijks binnengehaald door middel van subsidie-aanvragen door de Kunstraad (grootste geldschieter), de Universiteit, de Hogescholen en de gemeenteraad.”

“Ik werkte als actrice in een productie van Under Milk Wood in het Phoenix Theater ten tijde van het festival in 1968, en maakte kennis met de groep die het dat jaar organiseerde. ”

“Zij zorgden ervoor dat de lancering van het festival in Londen plaatsvond om de aandacht te trekken van de nationale pers.”

“Wat ik heb begrepen, is dat een van hen Paul McCartney zover kreeg om deze persconferentie te steunen, door te beweren dat zij op dezelfde school hadden gezeten (of dat waar was of niet) en ook dat ze bij zijn voordeur post hadden gevat tot hij erin toestemde!”

“De foto is genomen tijdens de lancering in het Royal Garden Hotel in Londen.”

(Vert.: Linda Weller)