With a Little Help from My Friends

WebmasterBFNL Columns

Het tweede nummer op het album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band is dan wel door The Beatles geschreven, maar werd eigenlijk pas echt een hit door een andere artiest, Joe Cocker, die op zijn beurt juist weer bekend is geworden door dit nummer van The Beatles. Het is het enige nummer dat Ringo Starr op dit album heeft gezongen.

With a Little Help from My Friends’ is een compositie van zowel John Lennon als Paul McCartney, maar wordt gezongen door Ringo Starr, die de rol van Billy Shears vervult. Aan het einde van ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ gaat het nummer over inWith a Little Help from My Friends’.  De originele titel van het nummer was eigenlijk ‘Badfinger Boogie’. Later hebben ze die naam nog wel gebruikt. Toen ze een groep aannamen bij hun label Apple Records, noemden ze deze Badfinger. Ook in dit nummer hebben The Beatles geluiden gebruikt uit eerdere opnames. Het gejuich dat je hoort in het begin van het nummer, komt namelijk van de jeugd die schreeuwt tijdens het optreden in de Hollywood Bowl.

Lennon en McCartney componeerden de song midden maart 1967 in het huis van Lennon in Weybridge. Het nummer werd specifiek geschreven als het nummer dat Ringo op het album zou gaan zingen. De tekst van het lied is grotendeels in de vorm van een gesprek tussen Starr en de overige Beatles, zoals ‘Would you believe in a love at first sight?’’, waarop Starr antwoord, ‘’Yes, I’m certain that it happens all the time.’’

De originele openingsregels van het nummer waren eigenlijkWhat would you do if I sang out of tune? Would you stand up and throw tomatoes at me?’’. Op verzoek van Starr werd dit gewijzigd naar ‘What would you think if I sang out of tune? Would you stand up and walk out on me?’’.

Starr was namelijk bang dat hij anders bij elk concert met tomaten zou worden bekogeld. Iets dergelijks gebeurde namelijk al jaren eerder, nadat George Harrison in een interview had gezegd dat The Beatles van jelly beans hielden.

De opnamen voor ‘With a Little Help from My Friends’ begonnen op 29 maart 1967, de dag voordat de coverfoto voor het album ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ werd genomen. Er werden in totaal 10 takes opgenomen, waarbij de sessies doorgingen tot kwart voor zes in de morgen. Tijdens de opnames zong en drumde Ringo Starr, speelde McCartney de piano, Harrison de lead gitaar en Lennon tikte tegen een koebel.

Op die dag toen Ringo de trap opliep om naar huis te gaan, kwam juist de zon op. Toen haalden de overige Beatles hem over om de lead zang te doen, waarbij ze om hem heen stonden voor de morele steun. Een dag later voegden ze de tamboerijn, achtergrondzang, bas en elektrische gitaar toe.

Vandaag de dag zijn er zo’n 50 coverversies van deze song bekend en is deze zelfs drie keer op nummer één beland in de Britse single lijst; door Joe Cocker (1968), Wet Wet Wet (1988) en door Sam & Mark (2004).

Daarnaast is het nummer onder andere ook nog gecoverd door Mumford & Sons en The Beach Boys. In 2015 liet Brian Wilson weten dat het een van zijn favoriete nummers is. Daarnaast wordt het nummer ook nog altijd gespeeld door Ringo Starr met zijn All-Starr Band als afsluiter van zijn show.  Aan het verhaal achter de opname te horen, was het Ringo dus niet gelukt zonder ‘a little help from his friends.’

– Matt Timmermans –