ZELDZAME FOTO’S VAN THE BEATLES IN CAIRD HALL, DUNDEE, TE KOOP

Zeldzame foto’s van The Beatles in Dundee zullen worden geveild en kunnen wel eens £5.000,- opbrengen. In totaal zullen er eind van de maand 33 foto’s van die dag in Dundee onder de hamer gaan. De foto’s en negatieven, die worden verkocht met volledig copyright, bevatten foto’s van de Fab Four tijdens hun aankomst, terwijl ze geïnterviewd worden, op het podium en van enthousiaste fans.

Het was het laatste optreden van John, Paul, George en Ringo in Caird Hall en hun optreden was amper te horen door de 6000 gillende tienermeisjes.

Een krantenartikel van die dag meldt dat flinke aantallen hulpverleners moesten helpen met de talloze flauwvallende fans, terwijl liedjes als “She Loves You” en “Love Me Do” slechts te horen waren voor de eerste paar rijen publiek.
In het artikel staat verder: “Meisjes werden van alle kanten de zaal uit geleid, de meesten waren hysterisch en een aantal was flauwvallen. Het waren er zeker 50.”

Het optreden in 1964 was de tweede keer dat the Beatles in Dundee optraden.

Op dat moment waren the Beatles op het hoogtepunt van hun roem en keerden ze terug naar Dundee na een serie concerten in Engeland en Amerika. De kaartjes voor dit comeback-optreden waren zo enorm gewild dat zelfs de gravin van Strathmore het optreden wilde bijwonen. Maar de enorme decibellen die werden gecreëerd door het gegil bedorven duidelijk het optreden voor de gravin. Ze zei destijds: “Het publiek was verschrikkelijk, en het is vreselijk ongemanierd om zoveel herrie te maken. Het grootste deel van de tijd had ik mijn handen voor mijn oren tegen de afschuwelijke herrie.”

Het krantenartikel bericht verder: “Plotseling, ongelooflijk genoeg, was het voorbij. De laatste akkoorden van “Long Tall Sally” klonken, de jongens maakten een buiging en weg waren ze.”

De foto’s zijn gemaakt door de in Dundee wonende professioneel fotograaf Winnie Forbes-Cochrane. Ze worden geveild samen met een zwart-wit film van the Beatles, gemaakt tijdens hun verblijf in het Four Seasons Hotel in St. Fillans, tijdens hun tournee van 1964.

De film zal tijdens de veiling op 24 maart bij Omega Auctions in Merseyside naar verwachting £4.000,- opbrengen.

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)