Zeldzame foto’s van The Beatles ter veiling aangeboden.

Iconische foto’s zijn van een 18-jarige met een camera. Meer dan 50 jaar geleden maakte de toen 18-jarige Mike Mitchell foto’s waarop de energie en de belofte voor de toekomst van The Beatles al duidelijk zichtbaar waren, nog voordat zij de top van de roem hadden bereikt. Nu is er een collectie van die foto’s onder de titel “The Beatles Illuminated” ter veiling aangeboden bij Christie’s.

Mitrchell nam zijn eerste foto’s van de band in het Washington Coliseum op 11 februari 1964, twee dagen na hun legendarisch optreden in “The Ed Sullivan Show”. Twee dagen later nam hij ook nog foto’s in het Baltimore Civic Center.

“Dit concert stelde mij in staat portretten te maken en ik kon dat doen in close-up. Ik wilde werkelijk zien wie of deze jongens waren,” zegt Mitchell in een videopresentatie, waarin hij de collectie promoot. “Vele Amerikanen ontwaakten als slaapwandelaars uit hun slaap en zagen The Beatles echt als zeer vreemde schepsels. Het merendeel van de gevestigde pers behandelde hen als een curiositeit, Mijn generatie echter had al snel een band met hen en heeft dat nog steeds.”

Eerder werden al enkele geselecteerde foto’s van de Mitchell in 2011 geveild, maar de beelden blijven zeldzaam en veelal ongezien, zelfs voor de doorgewinterde Beatles fans. De nieuwe veiling bevat het volledige archief negatieven inclusief het volledige auteursrecht. Toen de band het verband tussen rock en pop opnieuw definiëerde nam Mitchell de uitdaging aan hen opnieuw te portretteren.

“Ik was erg gemotiveerd om te komen met materiaal dat zo uniek mogelijk was. Ik keek en constateerde dat er niemand op het podium was. Ik dacht: “Hoe zou het zijn om op het podium te zijn en te zien wat ik daar zou kunnen doen.”

Het veilinghuis prijst zijn bijzondere kijk en zijn gebruikmaken van natuurlijk licht (hij kon zich geen flits veroorloven) waardoor zijn collectie uniek is.

“Het is een ongelooflijk archief. De unieke combinatie van perspectief en licht zet The Beatles in een ander daglicht, meer nog dan andere fotografen in die periode,” zegt veilingmeester Paul Fairweather.

(Bron: radio.com)

(Vert: Toine Gribling)