1 juni 2017: THE ANALOGUES VEROVEREN ZIGGO DOME

WebmasterConcert-recensies, Nieuws

Op donderdag 1 juni, precies 50 jaar nadat het album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band verscheen, traden The Analogues op in een volgepakte Ziggo Dome. Zoals tevoren al aangekondigd, speelden zij om te beginnen het complete Beatles albumMagical Mystery Tour, daarna gevolgd door de integrale uitvoering van “Pepper”. Na de pauze vervolgden zij het optreden met een set waarbij ook enkele gasten hun opwachting maakten. Het was leuk dat ook Geoff Emerick, de technicus van de originele plaatopname, deze avond in de zaal aanwezig was.

Magical Mystery Tour
Na een wat weifelend begin van het titelnummer kwamen Bart van Poppel, Jan van der Mey, Fred Gehring, Diederik Nomden en Jac Bico wat beter op gang en haalden zij bij de meeste songs weer het niveau van de eerste tour die zij vorig jaar langs de Nederlandse theaters maakten. De hoogtepunten van deze set waren hun uitvoeringen van “I Am The Walrus”, “Strawberry Fields” en “Penny Lane”.

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band
De vijftigste verjaardag van dit album was eigenlijk de aanleiding voor het optreden in Ziggo Dome. Dus werd hier alles uit de kast gehaald om dit iconische album van The Fab Four live te vertolken. Samen met een aantal strijkers en een prima blazers ensemble werden ook de moeilijkste nummers vertolkt die The Beatles zelf nooit live hebben gespeeld. Daarbij werden zoveel mogelijk dezelfde instrumenten gebruikt die destijds ook door John, Paul, George en Ringo in de Abbey Road studio’s werden bespeeld. Naast “Lucy In The Sky With Diamonds” mag ook de uitvoering van “Within You Without You” niet onvermeld blijven. Bij deze laatste titel, die ik vroeger overigens nog wel eens oversloeg bij het draaien van de plaat, speelde Jac Bico de sitar en werd alleen voor het bespelen van de tabla (een Indiaas ritme instrument) een musicus van buiten de band aangetrokken.

Voor het slotnummer van het album “A Day In The Life” was de complete bezetting van The Analogues met strijkers en blazers een dag de Abbey Road studio ingedoken om daar de orkestpartij en het piano slotakkoord op te nemen zodat de live vertolking van dit nummer de originele uitvoering zo goed mogelijk kon benaderen. Voor mij was echter She’s Leaving Home” met die mooie harp partij en het prachtige close harmony zingen het hoogtepunt van de avond.

Gastoptredens
Na de pauze werd er nog een set gespeeld met Beatles songs van verschillende albums waarbij enkele titels door gastartiesten werden vertolkt. Dat had niet altijd een toegevoegde waarde want vooral de bijdragen van Henk Hofstede en Barry Hay waren onder de maat. Dave Von Raven met “I Want To Hold Your Hand” en Douwe Bob met “Get Back” kwamen wat beter uit de verf. Toch vond ik dat de titels die The Analogues alleen speelden hier ver bovenuit kwamen met voor mij de “Golden Slumbers medley” als topper.

Even na kwart over elf werd de avond afgesloten met een uitvoering van “Revolution wat meteen de opmaat was naar de nieuwe tour van de band waarbij zij het “White Album” in zijn geheel live gaan vertolken.

– Paul van Riet –