The Beatles mogen dan officieel al 50 jaar niet meer bestaan, hun repertoire leeft voort. En hoe! Ook Beatles-covers duiken overal en altijd weer op. Die zijn buitengewoon goed, ontroerend, relevant, origineel , vindt de een of saai of tenenkrommend, meent de ander. Wij kennen allemaal de Beatles-covers van Joe Cocker, maar er is nog zoveel meer moois en schokkends te traceren.

Beatlesfanclub.nl wil met jullie graag komen tot de verkiezing van de beste, meest onderscheidende, meest relevante Beatles-cover ooit. Dus wachten wij in spanning op inzendingen met jullie Top 12, met bondige motivaties. Stuur die naar cover@beatlesfanclub.nl. Deadline: 1 juni 2020.

Tussentijds publiceren wij alvast lijstjes met verrassende keuzes en waarom. Na 1 juni volgt de definitieve lijst met duidingen en hebben wij een nummer 1 en natuurlijk ook 2 t/m 12, waarmee wij een fijne nieuwe lp zouden kunnen samenstellen, met net zoveel nummers als op een gemiddelde langspeler van The Beatles.

Kom vooral met verborgen pareltjes of eigenzinnige versies van onverhoedse artiesten. Maakt The Inner Light van Dhani Harrison een kans? Of Got to Get You into My Life van Earth, Wind & Fire? Of Sgt. Pepper’s (Reprise) van Stereophonics of A Hard Days Night van Peter Sellers?

Wij zijn benieuwd!

Hieronder de lijst van Cornelis Drijfhout

1. A Day In The Life. Big Daddy.
Beatles en Buddy Holly in één, een prachtige cover. Een sublieme overgang naar het tussenstuk. Op hun Sgt. Pepper album komen naar mijn gevoel de songs heel goed in allerlei stijlen voor. Ze voegen naar mijn mening aan elke versie iets moois toe.

2. Baby’s In Black. The Hi-fi’s.
Deze song wordt door The Beatles schitterend gebracht, met de stemmen van John en Paul samen, vooral live. Mijn favoriete nummer van The Beatles. Deze cover vind ik uitstekend, regelmatig klinkt het door mijn woning.

3. Across The Universe. Laibach.
Een versie die mij raakt, De vocalen zijn voor mij pakkend.

4. I Will. Mocca.
Een cover die misschien onbekend is. Met de mooie trompetsolo vind ik het
een swingend geheel. Daarbij door een dame gezongen, dat geeft voor mij een extra dimensie.

5. Nowhere Man. Randy Travis.
Wat mij betreft heel mooi en gevoelig. Dragend gezongen als een loflied.
Deze zet ik regelmatig op replay.

6. I Need You. Tom Petty and the Heartbrekers. Live Concert for George.
Als Beatlessong al hoogstaand. Dit optreden vind ik indrukwekkend met de stem
van Petty voor George. I need you.

7. Don’t Pass Me By. Morgan James.
De versie van The Beatles met Ringo in de hoofdrol waardeer ik zeer. De stijl en zang van deze cover vind ik boeiend.

8. Yesterday. Willie Nelson.
Met zijn mooie gebroken stem. Net zoals bij One after 909.

9. We Can Work It Out. R.A.M. Pietsch.
De cd van R.A.M. Pietsch trekt mij zeer aan. Deze versie vind ik een parel.

10. Strawberry Fields Forever. Cyndi Lauper.
Beelden bij het Imagine monument. Emotioneel. Rillingen. Wat is de Beatles muziek groots.

11. Let It Be. Lara Samira.
Waarschijnlijk onbekend. Ik vind dat Let it be door Lara uitstekend wordt vertolkt. Hartverwarmend.

12. I Saw Her Standing There. Moti Rymarczuk.
Moti noemt het When she was just seventeen. Het is een zanger van de straat in Groningen. Hij is regelmatig te beluisteren in die stad. Met zijn schorre stem.