1961

WebmasterThe Beatles t/m 1969

6 januari
Optreden van The Beatles in St. John’s Hall, Lancashire.

14 februari
De première van Beatlemania! In de Cassanova Club in Liverpool geeft de groep een Valentijnsconcert waarbij Paul ‘Wooden Heart’ van Elvis Presley zingt. Hij draagt een houten hart op zijn jasje, gesierd met de namen ‘John’, ‘Paul’, ‘George’ en ‘Pete’. Het hart wordt in het publiek gegooid en het meisjes dat hem opvangt krijgt een kus van Paul. Zij wordt gevolgd door een massa andere meisjes die allemaal een zoen van de Beatle willen en John wordt onder de voet gelopen!

21 maart
Eerste optreden in de Liverpoolse Cavern Club.

27 maart
The Beatles arriveren in Hamburg, voor optredens in de Top Ten Club en, later, de Star Club (tweede Hamburg-periode).

22 juni
Na een korte nachtrust na hun vaste zevenurige optreden in de Top Ten Club in Hamburg worden The Beatles door taxi’s opgehaald om hen naar een opnamestudio te brengen; geen echte studio, maar de Friedrich Ebert Halle, een school; The Beatles begeleiden zanger Tony Sheridan bij vijf of zes liedjes, waarvan ‘My Bonnie’ de bekendste is; ook nemen ze als groep twee nummers op: ‘Ain’t She Sweet’ en ‘Cry For A Shadow’ (in augustus 1961 brengt Polydor ‘My Bonnie’ als single uit van ‘Tony Sheridan and the Beat Brothers’; de plaat komt hoog op een lokale Duitse hitparade; op de Britse release komt ‘Tony Sheridan and the Beatles’ te staan); ‘My Bonnie’ is méér dan de eerste commerciële plaatopname van The Beatles: de plaat trekt ook de aandacht van Brian Epstein en de rest is bekend.

22 juni en 23 juni
John, Paul, George en Pete maken hun eerste plaatopnamen als The Beat Brothers, de begeleidingsgroep van Tony Sheridan; de acht opgenomen nummers verschijnen in 1964 op de elpee ‘The Beatles First’.

14 juli
De jonge groep The Beatles krijgt een enthousiast welkom in de Cavern Club in Liverpool; eerste optreden in de Cavern na hun terugkeer uit Hamburg.

21 september
’s Middags treden The Beatles op in de Cavern Club; ’s avonds geven zij een concert in de Litherland Town Hall in Liverpool met Gerry & The Pacemakers en Rory Storm & The Hurricanes.

28 oktober
Drie tieners komen deze zaterdag in Brian Epsteins platenwinkel NEMS in Liverpool en vragen naar ‘My Bonnie’ van The Beatles; Brian claimt dat hij elke plaat kan leveren en gaat achter de voor hem volkomen onbekende groep aan.

30 oktober
Na de vragen van twee dagen eerder komen nu ook twee meisjes in de platenzaak van Brian Epstein informeren naar ‘My Bonnie’ van The Beatles; dat maakt Brian alleen maar nieuwsgieriger.

9 november
Brian Epstein en zijn assistent Alistair Taylor brengen voor het eerst een bezoek aan de Cavern Club om The Beatles, over wie ze al zoveel hebben gehoord, te zien optreden tijdens een lunchconcert.

3 december
Brian Epstein wordt manager van The Beatles; ze veranderen hun image en gaan met hun nieuwe manager op jacht naar een platencontract.

7 december
Ron White stuurt Brian Epstein een brief vergezeld van het Duitse contract van The Beatles en de belofte om een goed woordje voor hen te doen bij EMI.

10 december
’s Middags vindt er in de Casbah Coffee Club een officiële vergadering plaats van The Beatles en Brian Epstein .