WebmasterThe Beatles t/m 1969

3 januari
Begin van een tournee door Schotland.

11 januari
De tweede single komt uit: Please please me / Ask me why; na een aarzelende start breekt het succes los: de eerste nummer een-hit voor The Beatles in Engeland.

2 februari
The Beatles beginnen aan hun eerste grote tournee door Engeland, als supporting act voor Helen Shapiro.

11 februari
De eerste elpee wordt opgenomen in een recordtijd van een dag.

26 februari
The Beatles richten hun eigen muziekuitgeverij op: Northern Songs.

7 maart
De elpee Please please me komt uit en zal gedurende zes maanden bovenaan de elpeehitlijsten blijven.

9 maart
Tweede Britse tournee, met Tommy Roe en Chris Montez.

12 april
Derde single: From me to you / Thank you girl (zoals alle volgende singles een nummer 1 hit).

18 april
Na een concert in de Londense Royal Albert Hall ontmoet Paul zijn latere verloofde voor jaren: Jane Asher.

Britse tournee met Roy Orbison en Gerry and the Pacemakers.

21 juli
In Blackpool moet de politie The Beatles beschermen tegen een horde van 4000 enthousiaste fans. The Beatles zelf moeten via het dak het theater binnenklimmen.

1 augustus
Het eerste nummer van hun eigen maandblad The Beatles Monthly Book verschijnt, er zullen er nog 76 volgen.

3 augustus
Laatste optreden van The Beatles in de Cavern.

23 augustus
De single She loves you / I’ll get you komt uit.

16 september
Eindelijk kunnen de jongens gaan genieten van twee weken vakantie.

11 oktober
She loves you wordt de eerste gouden plaat, er zijn er meer dan 1.000.000 verkocht.

13 oktober
Tijdens Sunday Night at the London Palladium doen zich op straat wilde taferelen met hysterische fans voor, die de Britse pers de volgende dag de term Beatlemania doet creëren.

23 oktober
Na de opname van take 16 van I Wanna Be Your Man  en het mixen van Litte Child  en Hold Me Tight, ‘s morgens  in de Abbey Road Studio’s, vertrekken The Beatles na de lunch naar Zweden.

24 oktober
The Beatles spelen in een radioshow  in de Karlapannstudion te Stockholm, Zweden. Het is hun eerste buitenlandse bezoek (na Hamburg). Nederland had de eerste kunnen zijn, maar Willem Duys gaf voor het Grand Gala Du Disque de voorkeur aan de Spotnicks uit Zweden.

4 november
Optreden voor de Koningin-moeder in het Prince Of Wales Theatre te Londen (Royal Variety Show); John Lennon haalt alle kranten met zijn van te voren ingestudeerde opmerking: “De mensen op de goedkopere plaatsen mogen meeklappen, de rest rinkelt gewoon met hun juwelen”.

22 november
Op de dag dat in Dallas President Kennedy wordt vermoord, verschijnt in Engeland de tweede Beatles-elpee With The Beatles.

6 december
De leden van de Engelse Beatles Fanclub ontvangen een speciaal kerstplaatje met daarop de groeten van de vier.

13 december
Contract met Capitol Records, die de Beatles-platen in Amerika zal gaan distribueren.