WebmasterThe Beatles t/m 1969

10 januari
I want to hold your hand verschijnt als eerste Beatles-plaat in de Amerikaanse Top 100 en staat een week later nummer een.

14 januari
Capitol brengt haar eerste Beatles-elpee uit: Meet The Beatles, waarvan in minder dan geen tijd een miljoen exemplaren verkocht worden.

15 januari
Begin van drie weken optreden in Frankrijk; vandaag allereerst een warming-up-concert in het Cinema Cyrano, in de Rue Rameau te Versailles voor een klein publiek, namelijk de andere deelnemende artiesten.

7 februari
The Beatles arriveren in New York voor hun eerste bezoek aan de Verenigde Staten, begeleid door een uitvoerige publiciteitscampagne van hun platenmaatschappij; radiostations draaien de hele dag Beatles-platen en geven zelfs de tijd aan in “zus-en-zoveel uur Beatles-tijd”.

9 februari
Optreden in de Ed Sullivan Show, die coast-to-coast wordt uitgezonden en een nieuw kijkersrecord vestigt.

11 februari
Het eerste optreden in de VS: Washington Colloseum.

16 januari tot en met 4 februari

Drie weken optreden in het Parijse Olympia Theatre, met Sylvie Vartan en Trini Lopez.

18 februari
Ontmoeting met Cassius Clay in zijn trainingskamp.

22 februari
Een opgeluchte massa fans verwelkomt The Beatles terug op Britse bodem.

2 maart
De opnamen van hun eerste bioscoopfilm A Hard Day’s Night,onder regie van Richard Lester, beginnen.

20 maart
Can’t buy me love, opgenomen in Parijs, wordt uitgebracht. In de voorverkoop zijn in Engeland al een miljoen exemplaren besteld, in Amerika zelfs 1,7 miljoen.

23 maart
John Lennon publiceert zijn eerste dichtbundel, In his own write en wordt —uiteraard – een groot succes: het krijgt zelfs een literaire prijs.

4 april
Op de Amerikaanse Top 100 bezetten The Beatles de eerste vijf plaatsen, een nooit geëvenaard succes.

Love me do wordt nummer 1 in de Verenigde Staten.

3 juni
In een fotostudio stort Ringo plotseling in aan de vooravond van het vertrek van The Beatles naar Europa.

5 juni
The Beatles komen — zonder Ringo – op Schiphol aan; dezelfde dag tv-opnamen voor de Vara in gebouw Treslong in Hillegom; Ringo wordt vervangen door de onbekende drummer Jimmy Nicoll.

6 juni
The Beatles maken een rondvaart door de Amsterdamse grachten; circa 50.000 mensen stromen samen langs de grachten, terwijl de politie de handen vol heeft aan het uit het water vissen van oververhitte fans; later die middag en ’s avonds treden The Beatles op in de veilinghallen in het Noord-Hollandse plaatsje Blokker, waar de stoelen voor de zekerheid zijn vervangen door sinaasappelkisten.

7 juni
In alle vroegte vertrekken The Beatles naar Hong Kong.

15 juni
Ringo, weer opgeknapt, voegt zich in Melbourne bij de groep, waar ze door naar schatting 250.000 mensen worden verwelkomd.

6 juli
De film A Hard Day’s Night gaat in première in Londen in aanwezigheid van Prinses Margaret en haar echtgenoot, de fotograaf Lord Snowdon.

10 juli
De elpee A Hard Day’s Night verschijnt.

12 augustus
De film gaat ook in Nederland in première; in sommige bioscopen worden maar liefst zeven voorstellingen per dag gegeven om de stroom mensen te kunnen verwerken.

19 augustus
De eerste echte tournee door Amerika begint: 26 concerten, veelal in grote stadions.

11 september
George Harrison richt zijn eigen muziekuitgeverij op: Harrisongs Ltd.

27 november
Nieuwe single komt uit: I feel fine / She’s a woman.

1 december
Ringo moet het ziekenhuis in om zijn amandelen te laten verwijderen.

4 december
De elpee Beatles For Sale verschijnt.