WebmasterThe Beatles t/m 1969

10 januari
De plaat Woman van Peter & Gordon verschijnt; als componist staat een zekere Bernard Webb vermeld, die later Paul McCartney blijkt te zijn die eens wilde controleren of hij zijn naam nodig had om een hit te scoren. Niet dus.

21 januari
George trouwt met het fotomodel Patti Boyd die hij tijdens de opnamen van de film A Hard Day’s Night heeft leren kennen. Het paar vertrekt voor een korte huwelijksreis naar Barbados.

28 februari
De Cavern Club moet sluiten wegens een fikse belastingschuld; later zal de club gered worden, maar niet voor lang:in 1973 gaat ze tegen de vlakte om plaats te maken voor een open plek.

De opnamen voor de elpee Revolver beginnen; ze zullen drie maanden duren.

1 mei
Het New Musical Express Poll winnersconcert vormt het decor voor het laatste live-optreden van The Beatles in hun eigen Engeland.

10 juni
De single Paperback writer / Rain verschijnt.

20 juni
In de VS verschijnt een ’nieuwe’ elpee: Yesterday and Today; de hoes toont The Beatles in slagersjassen met stukken vlees en onthoofde poppen; wegens gebrek aan smaak wordt de hoes vrijwel onmiddellijk vervangen door een andere.

3 juli

Een enthousiaste menigte in Manilla, Fillipijnen, verwelkomt The Beatles op het vliegveld.

4 juli
The Beatles treden in het voetbalstadion van Manilla op voor 80-duizend fans,  hun grootste publiek ooit.

5 juli
Een dag later dus, worden de jongens bijna letterlijk het land uitgeslagen als blijkt dat ze een uitnodiging voor de lunch van de presidentsvrouw hebben genegeerd; The Beatles verklaren nooit meer die kant op te zullen gaan.

29 juli
The Beatles slaan een aanbod af om in Zuid-Afrika op te treden in verband met de apartheidspolitiek in dat land.

31 juli
Een Amerikaanse blad plaatst een interview met John Lennon, dat enkele maanden eerder al in Engeland was gepubliceerd; in het interview zegt Lennon onder meer dat The Beatles op dat moment populairder zijn dan Jezus Christus; de reactie van het Amerikaanse volk is furieus: op initiatief van twee diskjockeys in Alabama worden openbare Beatleplaatverbrandingen georganiseerd; dit heeft een sneeuwbaleffect tot gevolg en binnen enkele dagen lijkt Amerika in lichterlaaie te staan; behalve verbrandingen worden op vele (o.a. country & western-) radiostations Beatles-platen geboycot; in het minder licht ontvlambare Europa is men hooguit zeer verbaasd.

4 augustus
Brian Epstein vliegt geschrokken naar New York en staat daar de pers te woord; hij verklaart dat de op handen zijnde Amerikaanse tournee gewoon doorgaat.

5 augustus
De elpee Revolver verschijnt, evenals de single Yellow Submarine / Eleanor Rigby.

11 augustus
Ondanks smeekbeden van hun Britse fans vliegen The Beatles naar Amerika voor hun – naar later zou blijken – laatste tournee; bij aankomst legt John een persverklaring af dat het niet zo bedoeld was, en de fans vergeven het hem wonderlijk snel.

29 augustus
Het optreden in het Candlestick Park te San Francisco zou later historisch blijken; deze avond was de laatste waarop The Beatles met z’n vieren op het podium te bewonderen waren; hiermee sluiten The Beatles een tijdperk af, de groep houdt zich hierna alleen nog met plaatopnamen bezig.

18 september
 John vliegt naar Spanje voor een nieuwe ervaring: in z’n eentje speelt hij mee in de satirische oorlogsfilm How I Won The War; voor deze rol laat hij zelfs zijn haar kortwieken.

19 september
De opnames voor How I Won The War beginnen daadwerkelijk.

14 november
The Beatles benaderen voor het eerst Allen Klein als financieel adviseur.

15 november
Brian Epstein ontkent geruchten als zouden The Beatles op springen staan.

24 november
Begin van de opnamen die later de elpee Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band zouden opleveren.

9 december
Bij gebrek aan iets nieuws verschijnt in Engeland de eerste verzamelelpee van The Beatles: A collection of Beatles oldies but goldies.