1969

WebmasterThe Beatles t/m 1969

2 januari
Begin van de opnamen voor de elpee Get Back, die worden gefilmd voor vertoning in de bioscoop.

30 januari
Concert op het dak van de Apple-studio’s in Londen; in de straten staat het zwart van de mensen die op het mini-concert afkomen, maar de politie maakt voortijdig een einde aan deze stunt.

3 februari (tot en met 2 mei)
Ringo begint de opnamen voor de film The Magic Christian met Peter Sellers; het is zijn eerste echte hoofdrol.

12 maart
Vrij onverwacht trouwt Paul McCartney met de Amerikaanse fotografe Linda Eastman; zij is níet de erfgename van de Eastman-Kodak-miljoenen; George en Patti Harrison worden gearresteerd als er enkele grammen hennep in hun huis worden gevonden.

20 maart
John & Yoko, in die periode in Parijs, wippen een dagje over naar Gibraltar om daar even in het huwelijk te treden.

25 maart
Op hun huwelijksreis doen John & Yoko Amsterdam aan; zij blijven een hele week in bed op hun kamer in het Hilton Hotel, als een soort vredesdemonstratie: Bed Peace.

11 april
Volgende single: Get Back / Don’t let me down; voor het eerst wordt een andere muzikant op het label vermeld: Billy Preston.

26 april
In Amerika duiken geruchten op dat Paul McCartney drie jaar eerder bij een auto-ongeluk zou zijn gedood; een student heeft dit opgemaakt uit het achterstevoren draaien van Beatles-platen, details op hoezen etc.

30 mei
Vlugger dan verwacht, verschijnt er weer een Beatles-single: Ballad of John and Yoko / Old brown shoe, de laatste keer dat John en Paul samen op een plaat te horen zijn, dat laatste letterlijk: de andere Beatles spelen niet mee op The Ballad; latere platen zijn eerder opgenomen.

4 juli
John scoort met zijn nieuw gevormde Plastic Ono Band een eigen hit: Give peace a chance, opgenomen tijdens een Bed-In in Montreal, Canada.

8 september 1969
Een vergadering van The Beatles in het kantoor van Apple, te 3 Savile Row Londen, wordt met een bandrecorder opgenomen, omdat Ringo wegens ziekte afwezig is. Hij is op dat moment in het Middlesex Hospital, waar hij wordt behandeld aan darmklachten. Ze bespreken het plan om een nieuwe elpee en een nieuwe single op te nemen. De single zal rondom Kerstmis uit moeten gaan komen. John blijkt hier dus helemaal (nog niet) van plan te zijn uit The Beatles te stappen. John doet zelfs de suggestie dat hij, Paul en George voor de nieuwe elpee per persoon vier nummers zullen afleveren en dat Ringo twee nieuwe nummers toebedeeld krijgt. De opnames voor Abbey Road waren hier allang afgerond. Uit deze bandopname blijkt dat The Beatles die plaat helemaal niet met de intentie hebbenen opgenomen om ‘nog een allerlaatste keer te schitteren’, dan wel om een fabelachtige en weergaloze afsluitingselpee af te leveren; hetgeen decennialang in vele Beatlesboeken als ‘waarheid’ is opgetekend.

13 september
Rock & Peace-festival in Toronto, met John Lennon & Plastic Ono Band.

26 september
De bijna opgeheven Beatles leveren toch nog een wereldplaat af met de elpee Abbey Road.

24 oktober
Verschijningsdatum van de single Cold Turkey/Don’t Worry Kyoko(Mummy’s Only Looking For A Hand In The Snow).

31 oktober
De single met dubbele A-kant  Something/Come Together verschijnt.

25 november
John Lennon stuurt zijn MBE terug aan  Koningin Elizabeth II ’uit protest tegen de Britse inmenging in de Biafraanse oorlog en het feit dat Cold Turkey (Lennons single) zakt op de hitparade’.

11 december
Een Amerikaans bod van twee miljoen dollar voor een tournee wordt afgeslagen.