40e Jaarlijkse eerbetoon aan Lennon dit jaar online

Net als veel andere evenementen zal het jaarlijkse John Lennon-tributeconcert, dat altijd op zijn geboortedag 9 oktober plaats vindt in zijn ‘adoptie’-stad New York, dit jaar door de coronacrisis online plaatsvinden.

Er was geen sprake van dat het concert zou worden geannuleerd; zeker niet op wat zijn 80e verjaardag zou zijn geweest en zeker niet in dit 40e jaar van het eerbetoon. “Het idee om het dit jaar over te slaan kwam nooit bij mij op”, aldus Joe Raiola, de organisator van het eerbetoon en artistiek directeur van de organisatie ‘Theatre Within’.

Voor de show van dit jaar had Raiola het stadhuis geboekt. In verband met de coronapandemie wordt het concert nu gestreamd op de website van LennonTribute.org. Hiermee kan het evenement een grotere bekendheid krijgen dan vorige jaren. Er zullen optredens te zien zijn van Jackson Browne, Patti Smith, Natalie Merchant, Rosanne Cash, Jorma Kaukonen, Shelby Lynne, Taj Mahal, Marc Cohn, Joan Osborne en vele anderen; veel optredens uit shows van andere jaren, sommige nieuw.

In andere jaren werd de opbrengst van de kaartverkoop overgemaakt aan instellingen die programma’s opzetten voor mensen met kanker. Dit jaar zal aan kijkers een bijdrage worden gevraagd voor deze doelen. ‘Theatre Within’ en ‘Gilda’s Club’ bieden gratis workshops in bijv. songwriting, kunst en meditatie aan kankerpatiënten en kinderen die hun ouders aan de ziekte hebben verloren.

Raiola en zijn vrienden begonnen hun informele eerbetoon aan Lennon in 1982, minder dan een jaar nadat John werd doodgeschoten. In de eerste 24 jaar bleef het maar klein, totdat Yoko Ono in de New York Daily News een verhaal las over het eerbetoon en zij Raiola belde om hem te vragen wat hij eigenlijk aan het doen was. Toen zij er van hem meer over hoorde bood zij haar steun aan. In een onlangs uitgegeven verklaring zei zij:

“Dit is zo’n geweldige manier om John te eren en de waarden waar hij voor stond”.

Cash, een inwoner van New York die in 2018 de John Lennon Real Love Award ontving, heeft bij een eerder tribute-concert de liedjes I’m Only Sleeping en Look At Me uitgevoerd.

“Het is ieder jaar weer een bijzonder evenement, waar je vaak dezelfde toegewijde mensen tegenkomt”, aldus Cash.

Raiola is ervan overtuigd dat Lennon een enorme impact heeft gehad en dat de idealen waarin hij geloofde niet samen met hem in 1980 zijn gestorven: “Vrede, liefde, gendergelijkheid en sociale rechtvaardigheid – allemaal nog steeds actueel”, zei hij.

(Bron: nbc29.com)
(Vert: Aad Kuling)