48 jaar geleden gingen The Beatles uit elkaar: een herinnering aan het bommetje van McCartney’s

Ze bestormden wereldwijd de hitparades gedurende meer dan een decennium, maar op 10 April 1970, brak Paul McCartney de harten van miljoenen toen hij aankondigde dat The Beatles definitief uit elkaar zouden gaan.  Het is precies 48 jaar geleden dat de vier Beatles besloten ieder hun eigen weg te gaan, de datum is voor velen in het geheugen gegrift.

Men dacht dat George Harrison als eerste de band definitief verliet in 1968, maar dat vertrek was van korte duur. George werd overgehaald om weer terug te keren. Een gebeurtenis welke de band lang onder de pet hield. Een jaar later echter vertelde John Lennon terloops aan de mede bandleden dat hij in dat jaar uit de band wilde stappen.

Men besloot over dat laatste besluit de maanden daarop volgend de mond te houden teneinde de release in september van dat jaar van het “Abbey Road” album niet in gevaar te brengen. In april 1970 doorbrak McCartney echter de stilte door het nieuws te lanceren dat er een einde was gekomen aan de fantastische carrière van de band.

In die tijd was de zanger begonnen met het in zijn huisstudio in Londen maken van opnames, dit onder grote geheimhouding en dus ook niet bekend bij zijn mede bandleden. Hij zou in het geheim de afspraak met Neil Aspinal (Apple Corp) hebben gemaakt dat de release van zijn eerste solo album “McCartney” op 17 april 1970 zou gaan plaatsvinden.

Echter de andere bandleden Lennon, Harrison en Starr kwamen achter de afspraak en maakten bezwaar tegen de gekozen datum, deze zou een probleem op gaan leveren voor de andere door Apple geplande releases zoals “Let It Be” and het solo album van Starr “Sentimental Journey”.

Op 31 maart 1970 bezocht Starr McCartney thuis om uit te leggen waarom de andere bandleden graag zagen dat McCartney de release van zijn album zou uitstellen. Dit gesprek verliep niet goed, McCartney weigerde blijkbaar aan het verzoek tot uitstel te voldoen.

Starr bracht het besluit van McCartney om vast te houden aan de geplande release datum aan Harrison en Lennon over. McCartney zou zo boos zijn geweest over deze affaire dat dat aanleiding voor hem was zijn vertrek uit de band publiek te maken.

Hij kondigde het nieuws aan in een persbijeenkomst met een geselecteerde groep journalisten op 9 april 1970.

De Daily Morror ruimde haar voorpagina van de krant van 10 april 1970 daarvoor in onder de kop “Paul verlaat The Beatles”. Terwijl McCartney niet expliciet had gesteld dat The Beatles werd opgeheven, interpreteerden de andere kranten dit wel als zodanig.

In tegenstelling tot wat waar men in zijn algemeenheid vanuit ging, was het optreden op 29 augustus 1966 in de Candlestick Park, San Franscisco, niet het laatste van The Beatles. De life performance op het dak van het 5 verdiepingen tellende elegante “Georgian” herenhuis aan de Saville Row te Londen op 30 januari 1969, waar het hoofdkwartier van Apple Corp was gehuisvest, was dit wel.

Terwijl het vertrek van Lennon uit de band als een schok voor de andere bandleden kwam, heeft McCartney een aantal omstandigheden en gebeurtenissen opgesomd waardoor het uiteenvallen van de band was veroorzaakt, dit liep van de relatie van Yoko Ono met Lennon tot het achteraf aanbrengen van wijzigingen in de definitieve opname van “The Long and Winding Road.

(Bron: startsat60.com)

(Vert: Aad Nowee)

redactie BFNL: Niet George maar Ringo was de eerste Beatle die heel kort de band verliet. Hij vertrok op 22 augustus 1968 maar werd overgehaald om terug te keren wat op 3 september gebeurde.