Elvis wilde The Beatles als begeleidingsband

Onlangs onthulde Tom Jones dat zijn vriend Elvis Presley hoopte dat John, Paul, George en Ringo na het uiteengaan van The Beatles zijn begeleidingsband wilden vormen. Op 31 december 1970 startte Paul McCartney een rechtszaak tegen de andere bandleden John Lennon, George Harrison en Ringo Starr, waarin hij vroeg The Beatles te ontbinden. Terwijl het nieuws voor miljoenen toegewijde fans van de Fab Four als verschrikkelijk werd ervaren, was er één man die er een kans in zag. Nu The Beatles officieel niet meer bestonden, hoopte hij de vier te kunnen contracteren als zijn begeleidingsband bij zijn optredens in Las Vegas. Dit nogal ambitieuze – sommigen zeggen belachelijke – plan werd onthuld door de zanger Tom Jones in een recent interview met de populaire podcaster Marc Maron.

In het jaar 1970 traden zowel Jones als Presley op in Las Vegas en Jones herinnert zich dat Elvis hem om opheldering vroeg over het schokkende nieuws van de break-up: “Elvis vroeg mij: Klopt het dat The Beatles uit elkaar gaan? Wow, wat zonde! Ik zei: Ja, wat hebben zij prachtige muziek gemaakt, hè?” Daarop zei Elvis: “Nee, daar heb ik het niet over….Ik dacht dat het geweldig zou zijn als zij onze begeleidingsband zouden zijn. Dat zou toch prachtig zijn: The Beatles die openen, dan een paar liedjes van jou, daarna een paar van mijn nummers.” “Ik zei dat dat volgens mij nooit ging gebeuren.”

In het uitgebreide gesprek met podcaster Maron onthulde Jones ook dat gitaarheld Eric Clapton in zijn begeleidingsband zou zijn gekomen als Cream niet zo plotseling zou zijn ontstaan. “In Londen in de 60’s gebeurde het allemaal,” aldus Jones. “We kwamen elkaar in verschillende clubs steeds tegen. Toen ik Clapton een keer ergens buiten bij een club sprak, zei hij dat hij net de band ‘Cream’ had opgericht, dat de eerste plaat geen succes was en dat, als de tweede ook zou floppen, hij in mijn band zou komen spelen.”

(Bron: loudersound.com)
(Vert: Aad Kuling)