De spreekstem van Lennon

WebmasterNieuws

Met toestemming van Yoko Ono wordt de stem van John Lennon gebruikt op een opname in Cardiff Gizmo Varillas heeft de spreekstem van Lennon gebruikt op zijn debuut album.

Yoko Ono heeft een artiest uit Cardiff toestemming gegeven de stem van Lennon te gebruiken. Dat deed hij met toestemming van Yoko Ono. Dit gebeurt zeer zelden, maar de singer-songwriter, die opgroeide in de wijk Canton, heeft het voor elkaar gekregen de vrouw van de overleden Beatles-gitarist ervan te overtuigen om een interview-gedeelte voor zijn song “No War” te gebruiken op zijn debuut album “El Dorado”.

“Hij was een belangrijke inspiratiebron voor mij, een man die stond waarvoor hij stond,” zegt Gizmo, die nu in London woont. “Ik was er niet op uit om een anti-oorlogslied te schrijven en zeker niet om dat gedeelte van John Lennon te gebruiken. Het ontstond terwijl ik aan het schrijven was. Het lied ontwikkelde zich regel voor regel. Regel voor regel werd het mij duidelijk. Toen ik halverwege het schrijven van de song was, vroeg ik mezelf af wat ik zou kunnen toevoegen aan het nummer. De song heet “No War” en wie zou die boodschap beter kunnen overbrengen dan John Lennon.”

Op de protestsong hoor je Lennon de volgende woorden uitspreken: “Onze maatschappij wordt geregeerd door zieke mensen die zieke doelstellingen nastreven, gerund door maniakken met maniakale doelen. Ik zou graag willen weten of zij weten waar ze mee bezig zijn. Ik denk dat zij allen krankzinnig zijn.” Deze dialoog is afkomstig van een interview uit 1968, dat Lennon deed voor een kunstprogramma Release van de BBC. Lennon richtte zijn pijlen op regeringen in de wereld en noemde expliciet de Verenigde Staten, Rusland en China.

“Ik googelde op internet zijn interviews en merkte dat hij het beter kon verwoorden dan ik,” zegt Gizmo. “Zijn woorden zijn profetisch als je nu ziet wat er in de wereld gaande is.” De manager van Varillas stuurde een e-mail naar de advocaat van Yoko Ono en zij reageerde heel positief op het verzoek de woorden van haar overleden echtgenoot te gebruiken.

“Ik hoop dat zij zich verbonden voelt met de song, het is een eerlijke song.” Momenteel toert hij door Europa als support act van singer-songwriter Jack Savoretti (die dezelfde manager heeft). Deze in Santander geboren Welshman krijgt onverminderd applaus voor zijn debuut, een mix van zijn voorliefde voor soul, reggae, latin en pop.

“Het is een heel ongewone mix, maar het werkt. Latijs-Amerikaanse muziek heeft een grote invloed  in Wales en voor haar inwoners werkt het,” voegt hij eraan toe verwijzend naar zijn werk als jong vrijwilliger samen met zijn moeder op het platteland van Wales. “Cardiff heeft een geweldige muziek scene en ik heb me daar prima kunnen ontwikkelen als muzikant. Ik heb veel te danken aan Cardiff en Wales.”

(Bron: walesonline.com)

(Vert: Toine Gribling)