The Beatles’ shadow

Webmasterhet Archief

STUART SUTCLIFFES FATALE VRIENDSCHAP MET LENNON

Is er nog plaats op de plank met boeken gewijd aan de Beatles? De nieuwste aanwinst heet The Beatles’ shadow en is geschreven door Pauline Sutcliffe, de zus van Stuart Sutcliffe, die lid van de Beatles was in de Hamburgse jaren van de groep. En zowaar, de schrijfster heeft nog iets nieuws te melden ook. Althans, voor wie waarde hecht aan haar bewering dat haar broer een homoseksuele relatie zou hebben gehad met John Lennon.

Geruchtmakender is Pauline Sutcliffes bevestiging van een in kringen van Beatles-vorsers al lang circulerend gerucht: John Lennon zou indirect verantwoordelijk zijn geweest voor Stuart Sutcliffes voortijdige dood in 1962.

Stuart Sutcliffe overleed, 21 jaar oud, aan een hersenbloeding. Gesuggereerd is regelmatig dat deze het gevolg zou zijn van een vechtpartij met John Lennon, elf maanden voor Sutcliffes dood. Pauline Sutcliffe bevestigt deze lezing: doktoren constateerden bij haar broers lijkschouwing een beschadiging van de schedel. Tijdens de paasdagen van 1961 was Lennon, in die tijd nog een zeer agressief persoon, Stuart Sutcliffe te lijf gegaan. Hij sloeg hem tegen de grond en schopte hem zelfs tot bloedens toe in het gezicht. Jaloezie was, volgens Pauline Sutcliffe, de reden van die uitbarsting. Lennon zou het moeilijk hebben gehad met Sutcliffes relatie met de Duitse Astrid Kirchner. Ook kon hij niet verkroppen dat Sutcliffe de Beatles wilde verlaten om zich te concentreren op een carrière als beeldend kunstenaar.

Volgens Pauline Sutcliffe waren Lennon en haar broer geen van beiden werkelijk homoseksueel, maar was hun verhouding wel degelijk meer dan alleen platonisch. De twee hadden elkaar in 1958 leren kennen als studenten van de kunstacademie van Liverpool. Lennon was daarbij zeer onder de indruk van de charismatische Sutcliffe, die Gauloises rookte en altijd een donkere zonnebril droeg. Pauline Sutcliffe is van mening dat haar broers invloed op de Beatles veel groter is geweest dan algemeen wordt aangenomen en de overgebleven groepsleden willen erkennen. Helemaal ongelijk heeft ze niet. Het was Sutcliffe die de naam van de groep verzon, zijn vriendin Astrid Kirchner bedacht bovendien de voor de begintijd van de Beatles zo typerende kapsels en kraagloze colbertjes.

Echt voorbeeldig zijn de Beatles niet altijd omgegaan met ex-leden van de groep. Met Pete Best, de oorspronkelijke Beatles-drummer die moest plaatsmaken voor Ringo Starr, hebben zij nooit meer enig contact gehad. De levenslang verbitterde slagwerker werd alsnog miljonair toen in de jaren negentig The Beatles Anthology verscheen: de serie cd’s met niet eerder uitgebracht materiaal van de groep bevatte ook opnamen waaraan hij nog had meegewerkt. Pauline Sutcliffe ontving als erfgename van Stuart aanzienlijk minder geld voor de Anthology-bijdragen waarop haar broer te horen was. Zij moest het doen met 70.000 pond.

Toen Pauline Sutcliffe zich daarover beklaagde, kreeg ze van een Beatles-advocaat te horen dat er geen enkel bewijs was dat het inderdaad haar broer was die in de bewuste nummers meespeelde. Verwonderd en boos vraagt Pauline Sutcliffe zich in The Beatles’ shadow af waar die 70.000 pond dan toch vandaan komen. Een deel van het geld is inmiddels aangewend voor de instelling van een studiefonds voor jonge kunstenaars in Liverpool.

Door Peter van Brummelen