Luister naar een uiterst zeldzame Kerstplaat uit 1965 van Paul McCartney

Terwijl het niet lang meer duurt voor The Christmas Records van de Beatles, een officiële heruitgave van de flexiplaatjes die ze elk jaar naar hun fanclub stuurden, verkrijgbaar is, heeft een zeer zeldzaam plaatje – er bestaan slechts drie kopieën van – dat Paul McCartney voor zijn medebandleden voor Kerst 1965 maakte, zijn weg gevonden op het internet.

Het werd gevonden door Dangerous Minds, die ook een interview uit 1995 met McCartney publiceren waarin hij vertelt over het plaatje. ”Ik had thuis twee Brenell bandrecorders”, zo herinnerde Paul zich in 1995, “waarop ik experimentele opnames en loops maakte, zoals die voor ‘Tomorrow Never Knows’. En toen heb ik op een keer ik iets totaal geks in elkaar geknutseld, iets volslagen anders, alleen voor de andere Beatles, iets lolligs dat ze laat in de avond konden beluisteren. Het was gewoon iets voor mijn vrienden.”

“Het was een soort van televisieprogramma”, zo vertelt hij, “vol met rare interviews, experimentele muziek, loops, wat liedjes waarvan ik wist dat de anderen die nog niet kenden – gewoon een samenraapsel van vreemde dingen. Ik nam de bandopname mee naar de studio van Dick James en zij hebben voor mij drie acetaatplaatjes gemaakt. Jammer genoeg was de kwaliteit van deze plaatsjes van dien aard, dat ze, als je ze een paar weken zou draaien, langzaam slechter zouden worden, en ze moeten dus versleten zijn. Maar er zal nog wel ergens een bandopname zijn.”

Hij bleek gelijk te hebben en dat kun je hierboven horen. Op de bandopname, die 18 en een halve minuut duurt, hoor je McCartney een Amerikaanse dj nadoen die een paar van zijn favoriete plaatjes uit die tijd aankondigt. Hij draait ‘Unforgettable’ van Nat King Cole, ‘Someone Ain’t Right’ van Peter en Gordon, ‘I Get Around’ van de Beach Boys, ‘Heat Wave’ van Martha and the Vandellas, ‘Don’t Be Cruel’ van Elvis Presley en ‘Down Home Girl’ van de Rolling Stones.

“Ik was toen best stoned”, vertelde McCartney aan biograaf Barry Miles.

(Bron: ultimatecassicrock.com)

(Vert: Linda Weller)