Huldeblijken voor de ‘Geheime Beatle’ Joe Flannery, die op 87-jarige leeftijd is overleden

Voordat ze beroemd werden, sliepen leden van de Beatles op de grond in Flannery’s flat. Joe Flannery, een van de belangrijke figuren die aanwezig was bij het ontstaan van de Beatles is op 27 maart op 87-jarige leeftijd overleden.

Hij was de booking manager van de Beatles van 1962 tot 1963, en was bevriend met en vertrouweling van de Beatlesmanager Brian Epstein, die hij van kinds af aan heeft gekend. Joe, die de ‘Geheime Beatle’ werd genoemd, deelde zijn ervaringen uit eerste hand over de beginjaren van de band met fans van over de hele wereld.

Tot aan het moment van zijn overlijden was hij nog een reis naar Noorwegen aan het plannen om daar deel te nemen aan een Beatlesconventie. Zijn neef Norman Meek zei dat Joe in zijn huis in Aigburth is overleden.

Hij zei: “Hij voelde zich de afgelopen maand niet goed, maar hij was nog steeds bezig met het maken van plannen voor de toekomst. Er kwamen fans van over de hele wereld bij hem aan de deur, en hij nam altijd de tijd om met ze te praten.

Hij had een liedje, Much Missed Man, en ik denk dat de stad zich wel kan vinden in die titel.”
Joe Flannery ging vanaf 1959 met de om toen zijn flat in Gardner Road, Stoneycroft de plek werd waar Merseyside-bands elkaar troffen, vooral ’s nachts wanneer ze optredens in de regio hadden gehad.

Joe zei dat leden van de Beatles vaak in de flat bleven slapen en hij ze dan de volgende dag met de auto naar huis bracht. Hij gaf een jonge George Harrison autorijles op weg naar diens huis in Speke.

Hij zei: “Het was een opwindende tijd. In die begintijd waren de Beatles meer bij mij dan bij Brian.” Joe heeft over zijn ervaringen een autobiografie genaamd Standing in the Wings: The Beatles, Brian Epstein and Me geschreven, dat in 2013 is uitgegeven.

Bill Heckle, directeur van Cavern City Tours, zei: “Vanaf het moment dat we in 1986 de Internationale Beatlesweek zijn begonnen was Joe regelmatig gastspreker.

Mensen van over de hele wereld vonden het geweldig om hem te ontmoeten en met veel interesse te luisteren naar zijn verhalen over de allereerste begindagen van de Beatles.

Hij was een gentleman, en zal zeer gemist worden.”

(Bron: Liverpoolecho.co.uk)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)