Liverpools muziekmasterplan is goedgekeurd

Een masterplan gericht op het transformeren van het epicentrum van de muzikale erfenis van Liverpool is goedgekeurd. De gemeenteraad van Liverpool heeft op vrijdag 6 maart ingestemd met een raamwerk voor ruimtelijke regeneratie (SRF) voor de Cavern/wijk, waaronder Mathew Street, de thuishaven van de wereldberoemde muziekpodia de Cavern Club en Eric’s, plus het nabijgelegen Williamsplein. De SRF bevat een reeks aanbevelingen om nieuwe investeerders aan te trekken, de huidige muziekscene op te waarderen en om de raad in staat te stellen het toekomstige gebruik van bestaande gebouwen in het gebied te stimuleren.

Het document beoogt een toeristisch rapport te zijn, waarin de stad wordt opgeroepen om een duidelijker voorstel op te stellen over de centrale rol van Liverpool in het verhaal van populaire en hedendaagse muziek.

Een UNESCO-stad van muziek, de erfenis van Liverpools muziekindustrie, die gecentreerd is rond de Beatles, heeft nu een waarde van meer dan £90 miljoen per jaar, maar uit het toerismeverslag bleek dat bezoekers steeds vaker op zoek zijn naar een kwalitatief hoger ervaringsbezoek. De Cavern-wijk en het Williamsplein waren het onderwerp van een vijfweekse openbare raadpleging en nu na de instemming zal het masterplan gebruikt worden voor alle komende toepassingen in dit gebied.

De SRF, die geüpload wordt op de website van de gemeente a.s. maandag, wordt uiteindelijk een document voor supplementaire planning wanneer het lokale plan van Liverpool van kracht word,t in augustus 2020.

De gemeenteraad gaf ook toestemming aan de SRF voor het gebied boven het centrum, waar de focus op Lime Street ligt. Meer over dit verhaal gaat als volgt:

Belangrijkste aanbevelingen van de SRF over het Cavern/Williams-gebied houden in:

Cavern wijk

– Verbeterde toegangswegen naar de Cavern-wijk
– Restaureren en verbeteren van het karakter in het gebied, waaronder straatmeubilair en gevels.
– Verbetering van attracties die te maken hebben met de muziek van de stad, met de cultuur en erfenis, om bezoekers meerdere aanbiedingen te laten ervaren.
– Activeer de belangrijkste knooppunten in de wijk, waardoor er mogelijkheden ontstaan voor evenementen en kunst.

Whitechapel

– Het verbeteren van de toegang naar Williamson Square en de Cavern-wijk d.m.v. een mix van nieuwe publieke kunst, bomen, verlichting, gebalanceerde straatkenmerken en een verbeterde route planning.
– Een strategie ontwikkelen voor het eren en de interpretatie van de straat als de originele “Pool of Liverpool”

Williamsplein

– Herontwerp het plein met flexibele presentatieruimtes en verbetering van het openbare gebied waaronder zitplaatsen en beplanting.
– Renovatie van het St. Johns-gebouw om de noordelijke kant van het plein te verbeteren.
– Overweging van de herontwikkeling van Dawson Street, als de taxistandplaats in goeden orde verplaatst kan worden.
– Het versterken van de aanwezigheid van het Playhouse op het plein, het uitbreiden van het gebied, het programmeren van evenementen.
– Versiering van de gevel van het leegstaande gebouw van Marks & Spencer’s.

De SRF suggereert ook om borden te maken van belanghebbenden, waarop de activiteiten en programmering staan. De gemeenteraad buigt zich nu over een aantal fondsenwervingmogelijkheden, waaronder de gelden van ‘Section 106’, subsidie voor stadsregio’s, plus het Europese ‘Urban GreenUP’-programma.

Joe Anderson, de burgemeester van Liverpool, die ook een ‘Beatles Erfenis’-groep ontwikkeld heeft, zei: “De muzikale erfenis van Liverpool is een aanwinst van wereldwijde betekenis. Dit masterplan biedt de mogelijkheid om een ervaring te bieden die haar unieke aanbod eert en om de huidige scène te laten zien. De volgende stap is de nodige financiering rond te krijgen en met onze partners samen te werken om deze veranderingen mogelijk te maken.”

Peter Hooton, de voorzitter van de ‘Beatles Legacy Group’, vertelde: “Dit vooruitstrevende en  visionaire masterplan is welkom nieuws. De Cavern-wijk, Whitechapel en het Williamsplein zijn het thuis van talloze historische plaatsen die de muziek van de stad gevormd hebben, plus een culturele erfenis. Wij moeten deze plekken beschermen en ontwikkelen om deze wereldweide attracties te verbeteren, zodat Liverpool verzekerd is het verleden te blijven eren, maar het plan stelt ook de creatieve industrie in staat om in de toekomst te gedijen.”

Bill Addy, uitvoerend hoofd van de Liverpool BID Company, die 1500 bedrijven vertegenwoordigt in het centrum van Liverpool, zei: “Bezoekers vanuit de hele wereld komen naar Liverpool om zich onder te dompelen in deze muzikale geschiedenis. Als stad is het onze plicht om deze cultuur en deze erfenis een podium en plaats te geven die ze verdienen en die zo gastvrij mogelijk te maken. Publieke ruimtes zijn vitaal voor een gezond en levendig stadscentrum. Dit is groot nieuws voor het toerisme van Liverpool en voor de bedrijven die dagelijks werken voor deze tak van muziekliefhebbers die dit kenmerk van de stad willen beleven.”

Fiona Gibson, uitvoerend hoofd van ‘Liverpool Everyman & Playhouse Theatres’, zei: “Wij zijn zo blij om te horen dat deze specifieke  verandering van Williamson Square nu goedgekeurd is, een vitale stap om deze prachtige publieke plek nieuw leven in te blazen, voor de deur van het ‘Playhouse’. Theater inspireert creatieve levens en wij zijn gelukkig om te zien dat het ‘Playhouse’ schouder aan schouder staat met zowel de gemeenteraad van Liverpool als de BID van de stad, om een levendige gemeenschappelijke ruimte voor zowel inwoners als bezoekers te realiseren, zodat zij binnen en buiten onze deuren kunnen genieten.

(Bron: theguideliverpool.com)
(Vert: Trix van Twist)