AANGRIJPENDE BRIEF TOONT DAT JOHN LENNON TIJDENS LAATSTE GESPREK ‘BRUISTE VAN OPWINDING’ OM TERUG TE KEREN NAAR HET VK

Voormalig Beatle John Lennon “bruiste van opwinding” tijdens een telefoongesprek over zijn terugkeer naar het Verenigd Koninkrijk, de avond voordat hij in New York werd vermoord, zo blijkt uit een brief.

Veertig jaar geleden, op 24 januari 1981, beantwoordde Lennons tante Mimi een journalist die schreef om haar geschoktheid te uiten en condoleances te betuigen over de dood van Lennon. Hij werd de maand ervoor door Mark Chapman voor zijn appartement neergeschoten.

Mimi Smith had Lennon van kinds af aan in Liverpool opgevoed en hij kocht voor haar een huis in Poole, Dorset, toen hij bekendheid verwierf. Reagerend op Daily Express-journalist Judith Simons, die Lennon gedurende zijn hele carrière kende, schreef ze: “Beste Judith, bedankt voor je brief, en je vriendelijke woorden. Ik probeer dit vreselijke dat is gebeurd te accepteren, maar ik vind het erg moeilijk. Hij had zelf zo’n vertrouwen, ik probeer hetzelfde te doen. Hij belde de avond ervoor, geestig, grappig, bruisend van opwinding, zei dat hij heel snel langs zou komen. Hij kon niet wachten om me te zien. Dus daar ben ik blij om. Als ik in Londen ben, neem ik contact met je op. Vriendelijke groeten voor jou. Mimi.”

Beatles-historicus Mark Lewisohn zei: “Mimi’s brief is een solide bevestiging dat Lennon voor zijn moord in 1980 voor het eerst in 10 jaar naar Groot-Brittannië zou zijn teruggekeerd, terwijl deze kennis andere aanwijzingen ondersteunt dat hij een concerttour overwoog.”

(Bron: itv.com)
(Vert: Ruby Van Den Bergh – Coenraads)