Abbey Road opnieuw op nr. 1 in de Engelse albumlijst.

Het is dit jaar 50 jaar geleden dat The Beatles het album Abbey Road uitbrachten, met daarop o.a. het nummer ‘Come Together’. Ter gelegenheid van dit feit is een speciale uitgave van het album uitgebracht. Deze nieuwe uitgave van hun elfde album heeft op 27 november j.l. opnieuw de nr. 1-positie in de Engelse albumlijst bereikt.

Abbey Road is nu het album met de langste tijd tussen de eerste keer dat het de nr. 1-positie bereikte en nu: daar zitten maar liefst 49 jaar en 252 dagen tussen! Na het uitbrengen van het oorspronkelijke album in 1969 stond het album zeventien weken achtereen bovenaan, op 31 januari 1970 voor het laatst op die plek. Toen Paul McCartney werd gevraagd om een reactie op dit feit, zei hij: “Het is moeilijk te geloven dat Abbey Road na al die jaren nog steeds zo populair is. Maar ja, het is ook een verdomd goede plaat.” Onlangs vierde McCartney dit bijzondere feit samen met Ringo Starr.

Abbey Road is deze week ook de best verkopende plaat op vinyl: er werden er tot nu toe 9000 van verkocht. Op de nieuwe release staat materiaal, dat niet eerder is uitgebracht, afkomstig uit de
opnamesessies . Het vorige record voor de langste tijd tussen twee nr. 1-posities stond ook al op de naam van The Beatles: Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band stond in juni 2017 weer op nr 1; dat was 49
jaar en 125 dagen na de vorige notering.

(Bron: dailystockdish.com)

(Vert: Aad Kuling)