Acapella ‘Abbey Road’: Zo heb je het nooit eerder gehoord.

Het album Abbey Road uit 1969 is een bepalend moment geworden in de illustere carrière van één van de grootste bands die we ooit gekend hebben. Het is de plaat met de meeste rockmuziek van The Beatles, maar op deze uitgave met alleen maar vocalen, merk je waarom dit album zo krachtig was. Het was het elfde studioalbum van de band en de Fab Four integreerden genres zoals blues, rock en pop en ze maakten ook opvallend gebruik van de Moog-synthesizer. Dat was geluid dat gefilterd werd door een Leslie luidspreker en ze gebruikten tom-tom-drums, maar het meest fascinerende deel is toch wel de gevarieerde zang van de band. Dat was iets wat The Beatles al hadden en waar de meeste andere bands alleen maar op konden hopen. De band bestond niet alleen uit kwaliteitsmuzikanten, maar ook uit deskundige songwriters en geweldige zangers.

In de onderstaande video, aangeboden door Leonardo Barbieri, brengen Ringo Starr, Paul McCartney, John Lennon en George Harrison hun songs allemaal tot bloei. Door nu de muziek weg te halen en alleen naar hun zang te luisteren, wordt de verbondenheid die elk lid van de band met hun songs had duidelijker.

Meteen aan het begin hoor je de fascinerende zang van ‘Come Together’. John Lennons nummer klinkt als een meesterwerk uit de oerpop, terwijl de stemmen van de groep op het nummer met elke noot steeds boeiender worden. Dit nummer is zo beroemd om zijn refrein en de coupletten, maar ondanks het verwijderen van de vette productie van het nummer blijft het toch overeindstaan en dat alleen al is een bewijs dat de band goede songs kon schrijven. De weelderige stem van George Harrison op ‘Something’ is een van de mooiste op het album. Een lied geschreven door Harrison, dat hem zou doen opstijgen naar het Pantheon voor songwriters dat zijn medebandleden Lennon en McCartney al bewoonden. Bij het luisteren naar zijn oprechte zang (04:16) is het duidelijk dat dit nummer een bijzondere plaats in het hart van Harrison had en altijd zou houden.

Een bijzonder moment van ingewikkeld vocaal werk en een verwijzing naar Paul McCartneys streven naar perfectie is te horen op ‘Oh Darling’. Een Zappa-achtig nummer. McCartney heeft speciale voorbereidingen getroffen om ervoor te zorgen dat de zang met het bedoelde gif besprenkeld werd. Hij zei: “Ik kwam een week lang elke dag vroeg in de studio om het zelf te zingen,omdat mijn stem aanvankelijk te helder was. Ik wilde dat het zou klinken alsof ik het de hele week op het podium had uitgevoerd.”

Dit album is een kans om de belangrijkste schrijvers en zangers van de band te bewonderen en die grijpen hun moment in de zon met beide handen aan. Er is ook de meer zeldzame scène waarin Ringo Starr in het licht springt door het schrijven van ‘Octopus’ Garden ’. De drummer zingt het nummer ook en voegt een romige nederigheid aan het geheel toe. Het album gaat vervolgens door met ‘Here Comes The Sun’ en Ringo’s favoriete Beatlesmuziek, namelijk de medley van kant 2. Daarna eindigt de plaat met ‘Her Majesty’.

Abbey Road is een album dat ons allemaal lang zal overleven. Het was de periode in de Beatlescarrière dat de band begon op te breken. Alle vier leden van de band, die eens zo nauw met elkaar verbonden waren, begonnen hun eigen paden te bewandelen, weg van de groep, maar op de één of andere manier werken ze op Abbey Road weer samen om een album te maken, zowel afzonderlijk als gemeenschappelijk werkend.

Luister hieronder naar het meesterwerk Abbey Road als een compleet album met geïsoleerde zang. Let ook op de link die genoemd wordt.

(00:00) ”Come Together’
(04:16) ‘Something’